Content manager – kto to jest i w jaki sposób może wpłynąć na poprawę sytuacji w firmie? Co powinien umieć, na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu z nim współpracy i dlaczego powinien znaleźć się w Twoim zespole? Wyjaśniam w poniższym artykule.
Spis treści
Kim jest content manager?
Najprościej mówiąc to specjalista, który posiada wiedzę z zakresu marketingu, tworzenia treści i zarządzania. Pracując z klientami, często spotykam się z pytaniami: „po co nam taki specjalista” albo „czy naprawdę musimy w naszej firmie tworzyć treści z ekspertem, by dotrzeć do klientów?”. Posłużę się przykładem potwierdzającym to, że inwestycja w content marketing będzie dobrym rozwiązaniem.
Popatrz na użytkownika odwiedzającego Twoją stronę jak na samego siebie. Zanim coś kupisz lub skorzystasz z usługi, wpisujesz w wyszukiwarkę zapytanie, na które szukasz odpowiedzi. Chcesz wiedzieć, czy produkt spełni twoje oczekiwania, jak w ogóle działa, gdzie można go kupić albo najpierw przetestować. Tak samo robią twoi klienci. Szukają informacji, ponieważ chcą wiedzieć za co mają zapłacić i jak możesz im pomóc.
Jak content manager może pomóc twojej firmie?
Myślisz sobie: „Okej, ale po co mi do tego content manager? Sam mogę coś napisać i opublikować”. Tak, to prawda. Jeśli jednak do tej pory nie tworzyłeś treści, ponieważ tego nie lubisz tego robić, nie potrafisz pisać albo masz mnóstwo innych zadań w firmie (najczęstszy powód), to planowanie czy tworzenie treści zawsze będą na drugim miejscu. O ile w samym pisaniu tekstów może pomóc copywriter, tak przy tworzeniu planu publikacji treści i ogólnym zarządzaniu nią, warto mieć specjalistę.
Podkreślę tutaj, że content manager nie zastąpi wszystkich ekspertów z Twojej firmy. Zarówno Ty, jak inni ludzie z zespołu, powinniście być zaangażowani w powstawanie tekstów. Przeczytaj, dlaczego powinieneś uczestniczyć w procesie tworzenia treści, nawet gdy masz już na pokładzie specjalistę.
Posłuchaj podcastu, w którym rozmawiamy o istocie uczestniczenia w tworzeniu tekstów:
Czym zajmuje się content manager?
Zakres jego obowiązków oraz działań może się powiększać. Zaczniecie, np. od prowadzenia bloga firmowego, ale z czasem zdecydujecie się na artykuły sponsorowane, stworzenie kampanii w mediach społecznościowych lub akcji PR-owej albo nagracie podcast firmowy. To tylko kilka propozycji, które jest w stanie wykreować, a następnie pomóc zrealizować, content manager.
Zadania, które wykona content manager to m.in:
- prowadzenie firmowego bloga i często klasyczny copywriting,
- analiza konkurencji,
- dobór odpowiednich słów kluczowych,
- wyszukiwanie tematów,
- ułożenie harmonogramu publikacji,
- stworzenie content planu,
- monitorowanie działań,
- audyt treści, np dotychczasowego contentu obecnego na stronie firmowej,
- obsługa CMS (strony internetowej),
- redakcja i korekta tekstu,
- współpraca i pomoc przy reklamie w internecie.
Na co zwrócić uwagę podejmując współpracę z managerem od treści?
Szukając specjalisty trafisz na różne nazwy tego stanowiska: content manager, manager treści, specjalista ds. treści czy specjalista ds. contentu. Każdy z nich robi to samo, niezależnie od nomenklatury, jaką się posługuje. Masz dwie możliwości. Pierwsza to podjęcie współpracy z agencją, druga to zatrudnienie specjalisty na pełen etat. Nie sugeruję rozwiązania, ponieważ wszystko zależy od możliwości i potrzeb. Nie obawiaj się jednak, że contentowiec będzie się nudził. Pracy będzie aż nadto, niezależnie od branży.
A kogo wybrać? Szukaj wśród osób, które są związane nie tylko z marketingiem, ale również z pisaniem. Mogą być to byli lub obecni dziennikarze lub inni specjaliści, np. copywriterzy, potrafiący tworzyć treści do internetu. Potrafią oni dopasować słowa kluczowe w taki sposób, by uniknąć tzw. keyword stuffingu, stworzyć odpowiednie nagłówki oraz meta dane: meta title (meta tytuł) i meta description (meta opis). Teksty na strony internetowe różnią się od klasycznych artykuł publikowanych w gazecie. W przypadku podjęcia współpracy, przeczytaj tekst „Za co płacisz copywriterowi” – w przypadku tworzenia treści.
Istotna będzie też znajomość języka angielskiego, ponieważ w tym języku jest wiele narzędzi wykorzystanych do pracy przed i w trakcie tworzenia tekstu. Warto też zapytać specjalistę od marketingu internetowego o znajomość obsługi Google Search Console i Google Analytics. Plusem będzie też umiejętność korzystania z Senuto czy Keyword Planner (wykorzystywany do Google ADS).
Posłuchaj podcastu o różnicy między tekstem stworzonym na stronę www a tekstem do gazety:
Potrzebujesz pomocy content managera? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.