Skip to main content

Zanim zdecydujesz się na stworzenie strony internetowej dla sklepu czy usług, dobrze przemyśl co i dlaczego powinno znaleźć się w menu. Po analizie konkurencji i zebraniu informacji, poświęć czas na przygotowanie struktury strony internetowej.

Struktura strony to pierwsza rzecz, od której powinieneś zacząć. Nigdy nie twórz drzewa kategorii bez planu i z myślą, że w przyszłości je poprawisz. Zmiana źle wdrożonej architektury będzie czasochłonna oraz kosztowna, dlatego powinna być przemyślana od samego początku, jeszcze przed stworzeniem strony internetowej.

Co powinno znaleźć się w strukturze strony internetowej?

W przygotowaniu struktury internetowej, nazywanej też „drzewem kategorii”, pomogą Ci specjaliści od stron internetowych lub marketingu internetowego. Jednak, jeśli chcesz mieć w tym udział lub zrozumieć, jak to działa to wytłumaczę cały proces. Zadbaj o to, by na stronie internetowej w menu znalazły się:

  • Strona Główna (Home),
  • O nas/O firmie,
  • Oferta/Usługi (kategoria oraz podkategorie) – najbardziej rozbudowana część,
  • Galeria,
  • Blog/aktualności/baza wiedzy,
  • Referencje,
  • Kontakt.

*Dodatkowo możesz umieścić zakładkę „Realizacje”, „FAQ” lub inne. Wszystko zależy od branży, w jakiej działasz.

Każda z podstron powinna posiadać przyjazny adres URL, np. nazwa kategorii /sukienki-olowkowe/ zamiast /sukienki-123-xc/. Tutaj istotne jest, na jakim CMS tworzysz stronę. Osobiście polecam WordPress, jednak każde inne rozwiązanie jest mniej lub bardziej możliwe do zoptymalizowania we współpracy ze specjalistą.

Posłuchaj podcastu, w którym wyjaśniamy, ile czasu i pieniędzy kosztuje stworzenie strony internetowej.

Od czego zacząć budowę struktury?

Przedstawiam to krok po kroku:

Analiza oferty

Krok pierwszy to przeanalizowanie tego, co chcesz oferować teraz i w przyszłości. Dlaczego? Nawet, jeśli obecnie nie chcesz oferować konkretnego produktu lub usługi, ale wiesz, że za jakiś czas się to zmieni, to i tak umieść te kategorię/podkategorię w menu. Specjalista ukryje podstronę, by nie była widoczna ani dla użytkownika, ani dla robotów wyszukiwarki (oznaczając podstronę parametrami „no follow” i „no index”), a w każdym momencie możecie ją aktywować.

Pozwoli to zaoszczędzić pieniądze na kolejne przebudowywanie strony. Zastanów się, co będzie dla Ciebie najlepsze i co chcesz sprzedawać albo oferować w kategoriach głównych i pobocznych. Niezależnie od tego czy pracujesz nad sklepem internetowym czy stroną usługową, drzewo kategorii tworzy się tak samo.

Posłuchaj podcastu o różnicach między sklepem internetowym a stroną usługową.

Ułożenie drzewa kategorii

Krok drugi to ułożenie drzewa kategorii. Możesz skorzystać zarówno z profesjonalnych narzędzi (jednym z nich jest https://drzewko.io/), jak i klasycznego Worda lub kartki.  Wyeksponuj najważniejsze dla ciebie kategorie, a jednocześnie pamiętaj o zachowaniu spójności oraz wizualnej schludności. Wszystko musi być przejrzyste i jasne dla klientów.  Ważna jest zasada trzech kroków:

  1. Wejście na stronę.
  2. Przejście do kategorii/podkategorii.
  3. Trafienie do produktu.

Przykładowe drzewko znajdziesz tutaj.

Przykładowa struktura strony internetowej

Przykładowa struktura strony internetowej ze strony drzewko.io

Wyszukiwanie i dopasowanie słów kluczowych

Krok trzeci to poznanie potencjału słów kluczowych (fraz) i tego, co internauci wpisują w wyszukiwarkę. Do wyszukania słów możesz wykorzystać narzędzia takie jak Senuto, Keyword Planner i klasyczną wyszukiwarkę. Na tej podstawie napiszesz tekst dla kategorii i zoptymalizujesz go pod właściwe słowa kluczowe. Pamiętaj, żeby trzymać się wytycznych Google i nie stosować keyword stuffing. Zwróć uwagę, by w treści wykorzystywać żargon branżowy oraz język potoczny.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Struktura strony jest już gotowa

Gotowe materiały możesz przekazać osobie odpowiedzialnej za stworzenie strony internetowej oraz specjaliście, który będzie pracował nad treścią. Sugeruję, by drzewo kategorii i teksty na stronę internetową zostały stworzone przed wdrożeniem strony albo równocześnie z nią.

Są osoby pracujące na „Lorem Ipsum”, czyli przykładowej treści. Jednak są też specjaliści, którzy wolą dopasować stronę pod gotowe teksty. Wiedzą, ile miejsca potrzebują i jak mogą rozłożyć treść, zdjęcia, przyciski oraz dodatkowe elementy strony internetowej. Copywriter i Content manager opracują cały proces tworzenia schematu, napisania treści i umieszczenia jej na stronie, a w przyszłości poprowadzą bloga firmowego, często w oparciu o wypełniony brief marketingowy.

Posłuchaj podcastu o tworzeniu treści przed projektowaniem strony internetowej.

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu strony internetowej, przygotowaniu struktury, poprawek na istniejącej już stronie usługowej lub sklepie internetowym? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.