Skip to main content

Jaka jest Twoja rola jako osoby zamawiającej teksty i dlaczego jest tak istotna? Jakie korzyści może przynieść obustronne zaangażowanie? Dlaczego powinieneś traktować copywritera jak swojego architekta lub dekoratora wnętrz, a nie jasnowidza? O zaangażowaniu zamawiającego w proces tworzenia treści i jego poszczególnych etapach dowiesz się z tego tekstu.

Pisałem już w tekście „Jak prawidłowo zamówić teksty na stronę internetową” o kilku zasadach, które pomagają we współpracy klientowi i copywriterowi. Zamawianie treści to moment, w którym przekazujesz autorowi treści najważniejsze informacje dotyczące tego, gdzie i w jakiej formie pojawi się tekst.

Zaznaczysz, czy będzie to opis kategorii lub opis produktu, wpis na blog firmowy, artykuł sponsorowany, treść do newslettera, czy coś innego. To dopiero pierwszy etap współpracy, ale wielu zamawiających jest przekonanych, że tutaj kończy się ich rola. To duży błąd. Jeśli chcesz, by od samego początku robota szła dobrze, powinieneś towarzyszyć wykonawcy tekstu.

Jaka jest Twoja rola?

Twoja rola jako zamawiającego treści na stronę jest bardzo ważna. To od niej w dużej mierze zależy wspólny sukces. Zadaniem copywritera jest to, by zrozumiale i z odpowiednim przekazem opowiedział historię, która trafi do Twoich odbiorców. Musisz jednak pamiętać, że to Ty jesteś ekspertem w branży. Wskaż autorowi treści, o czym należy powiedzieć, co podkreślić i jakie zalety wyróżniają Ciebie lub Twoją firmę na tle konkurencji.

Samą współpracę możemy podzielić na trzy etapy: przedstawienie, wsparcie w trakcie pracy i akceptacja lub uwagi do treści.

Przedstawienie

Tutaj istotny jest brief marketingowy. Możemy podzielić go na ogólny i bardziej szczegółowy. Ogólny, to ten mówiący o firmie, zaletach, tradycji, przewadze nad konkurencją itp. Szczegółowy, to ten ze wskazówkami i wymaganiami dla danego tekstu. Zawiera informacje na temat tego, co należy wyróżnić lub do czego nawiązać. Spójrz na fragment briefu, który otrzymałem od agencji reklamowej w trakcie pracy nad tekstami blogowymi. To tylko mały element, ale dobrze pokazuje, co mam na myśli:

Informacje na temat różnych rodzajów dopasowania garnituru dostępnych w naszym sklepie, np. slim fit, relaxed fit i inne można znaleźć tutaj: [adres strony internetowej]. Zależy nam, by opowiedzieć, jak wygląda dobrze dopasowana marynarka do garnituru. Prosimy wspomnieć, że ważne są: Obszar klatki piersiowej, obszar ramion, długość rękawów i długość marynarki. I jak znaleźć idealne dopasowanie dla każdego obszaru. […] rozmiary garniturów męskich są podzielone na trzy różne grupy/czasem różne rozmiary kurtek i spodni garniturowych są różne, więc najlepiej jest kupować oddzielnie [..]

Zauważ, że napisanie kilku zdań nie zajmie dużo czasu, a bardzo pomaga copywriterowi. Jasno określa potrzeby i podpowiada, w którą stronę ma iść tekst. Jednak to nie wszystko.

Wsparcie w trakcie pracy

„W razie pytań jestem do dyspozycji” – znasz to zdanie doskonale. Słyszysz je, gdy wysyłasz maila z prośbą o wycenę lub chcesz uzyskać więcej informacji na temat konkretnego produktu. Teraz wystarczy odwrócić rolę. To Ty powiedz copywriterowi, że w razie czego jesteś do dyspozycji i chętnie coś podpowiesz lub wyjaśnisz. Uważaj jednak, by nie popaść ze skrajności w skrajność. Ciągłe zwracanie się do copywritera z pytaniami w stylu: „czy mogę jakoś pomóc?”, „jak idzie?” i „na kiedy będzie gotowe?” nie pomaga.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Akceptacja lub uwagi do treści

To tak zwany feedback, którego oczekują autorzy treści. Niezależnie od tego, jaki by nie był, jest ważny. Nie ma nic gorszego niż brak odpowiedzi po oddaniu zlecenia, szczególnie, gdy przed i w trakcie tworzenia tekstu kontakt był na bieżąco. Skoro autor wykonał swoją pracę, teraz Twoja kolej na akceptację lub wskazanie poprawek.

Nie oznacza to, że musisz odpowiadać od razu po otrzymaniu treści. Dobrze jest po 2-3 dniach odpisać, że potrzebujesz czasu, by się zapoznać lub dać odpowiedź na temat otrzymanego tekstu. Ja przyjąłem zasadę, że jeśli po 7 dniach od przekazania tekstu nie mam odpowiedzi, to oznacza, że treść została zaakceptowana i można ją rozliczyć.

Wskazując fragmenty do poprawy, pamiętaj o konkretach. Nie stosuj ogólników w stylu „czegoś mi tutaj brakuje” albo „napiszmy to inaczej”. Argumentuj swoje uwagi, by copywriter wiedział, co i dlaczego ma poprawić, np. „Usuńmy to słowo, ponieważ nie mówimy tak w branży”albo „Wyjaśnimy tutaj to zagadnienie…”. Jeżeli otrzymujesz tekst w pliku Word, użyj trybu śledzenia zmian, wykorzystaj pole komentarzy lub zastosuj inny kolor tekstu i wskaż poprawki.

treści na stronę

Copywriter nie potrafi czytać w myślach

Kontakt z copywriterem, zamówienie treści i oczekiwanie na realizację zamówienia. To najczęstszy schemat, z jakim spotykałem się w przeszłości, zanim zacząłem określać z klientami własną ścieżkę współpracy. Oczywiście są klienci, którzy rezygnują, ponieważ nie mają czasu na takie działania, chcą wszystko oddelegować i zależy im, by na podstawie kilku wytycznych stworzyć to, co siedzi w ich głowie. To dla mnie zrozumiałe i trochę niebezpieczne.

Sam spotkałem się z odpowiedziami, że tekst zupełnie nie odpowiada oczekiwaniom, jest słaby lub klient inaczej go sobie wyobrażał. Spotkałem się również z odpowiedziami, że tekst jest idealny, a nawet lepszy niż klient o nim myślał. Widzisz, wszystko zależy od podejścia, dostarczenia informacji i współpracy.

Może dojść do sytuacji, w której pierwszy tekst będzie słaby, a kolejny już dobry i złapiesz z copywriterem wspólne flow. Będą też sytuacje, gdy nie dojdziecie do porozumienia i po prostu zakończycie współpracę. To całkiem normalne.

O współpracy na linii klient–copywriter opowiadam w poniższym video:

Potraktuj copywritera jak architekta

Klienci w rozmowie ze mną podkreślają; „Nie znam się na tym, dlatego zostawiam to Panu. Nie mam więcej informacji, proszę napisać tak, jak Pan to widzi”. W tej sytuacji wiem, że nic dobrego z tego nie wyniknie.

Prosty przykład. Kiedy stawiasz dom lub zlecasz projekt wnętrza mieszkania, to przekazujesz sporo informacji, opowiadasz o swojej wizji, zadajesz pytania i raczej nie mówisz, że się na tym nie znasz. Nie prosisz architekta lub dekoratora wnętrz, by zrobił to po swojemu. Żeby jeszcze lepiej to zobrazować, przedstawię dwie fikcyjne rozmowy.

Rozmowa z dekoratorem wnętrz:

Chciałbym, by pokój miał odcienie szarości i czerwonego, na ścianach wisiały obrazy oraz telewizor, a pod telewizorem była półka na sprzęt RTV. Nie chcę, by konsola i odtwarzacz DVD były widoczne, więc dobrze byłoby je ukryć.

Rozmowa z copywriterem:

Chciałbym, by tekst mówił o naszych zaletach. Pracujemy w kilka osób, wszystko wykonujemy ręcznie i nie zlecamy nic osobom trzecim. Jeśli zamówienie ostało złożone przed 13:00, to wysyłamy je jeszcze tego samego dnia. Nie realizujemy zamówień w piątek po 14:00, ale proszę o tym wspomnieć w taki sposób, by nie zniechęcić klienta.

Dwie inne branże, dwa zupełnie inne wymagania, a w obu sytuacjach jesteś w stanie powiedzieć, o co chodzi i czego potrzebujesz. I w ogóle nie musisz się na tym znać.

Wspólnie poświęcony czas to wspólny pieniądz

Teraz już wiesz, dlaczego powinieneś uczestniczyć w procesie tworzenia treści. Twoja rola jest bardzo ważna. Może i tak samo ważna, jak rola copywritera. Zanim autor treści nada kształt i formę, musi najpierw wiedzieć, co i z czego ma wykonać. Potraktuj autora treści jak architekta lub dekoratora wnętrz. Powiedz mu co robisz, i jak to widzisz, bez wspominania o tym, że się nie znasz. Mów o wszystkim, co Twoim zdaniem może być istotne. Nie przejmuj się, że masz kłopot z nazwaniem czegoś – spisz to, co Ci przychodzi do głowy. Każda wskazówka jest cenna.

Poświęć czas autorowi treści, pozwól mu poznać siebie i Twoje potrzeby. To zapracuje w przyszłości na wspólne zadowolenie. Ty otrzymasz treści szybko i bez dużej liczby poprawek (zawsze jakieś są), a autor treści otrzyma wynagrodzenie za teksty bez większych uwag (zawsze jakieś są).

Sytuacja win-win jak najbardziej jest możliwa, tylko trzeba nad nią trochę popracować. A co poza tworzeniem treści może zrobić dla ciebie copywriter?

Potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.