fbpx Skip to main content

Prowadzenie bloga firmowego to rozwiązanie, które ma już swoje lata, a jednak cały czas jest wykorzystywane do promocji biznesu w internecie. Jak poprawnie go prowadzić i czy jego obecność może przynieść korzyści firmie? Choć o blogach firmowych powiedziałem już sporo, to na spotkaniach z klientami pojawiają się nowe pytania oraz pomysły na wykorzystanie bloga w danej branży. Dotyczy to zarówno sklepów internetowych, jak i stron usługowych.

Po co prowadzić firmowego bloga?

Jestem przyzwyczajony do tego pytania. Czasami pada też stwierdzenie „… przecież i tak nikt tego nie przeczyta”. Wbrew pozorom, sporo użytkowników, szczególnie potencjalnych klientów, zapozna się z treścią, którą im zaproponujesz. Dowiesz się tego ze statystyk Google Analytics oraz bezpośrednio w rozmowie z nimi, gdy wspomną, że czytali o produkcie lub rozwiązaniu na blogu i to ich przekonało, by przyjść do Ciebie. Jednak odpowiadając na pytanie: po co?

Budowanie wizerunku

Aktywność na blogu można porównać do budowania wizerunku i zwiększenia rozpoznawalności brandu. Dzięki regularnym wpisom zapadasz w pamięć użytkownikom. Mimo sytuacji, w której to oni znaleźli się na Twoim blogu (z własnej woli), to teraz Ty powinieneś dać im powód, by zostali, rozejrzeli się, zapoznali z ofertą i ostatecznie z niej skorzystali.

Rola eksperta

To trochę kontynuacja powyższego punktu. Oprócz samej promocji brandu, na blogu, pokazujesz się również jako ekspert w swojej dziedzinie. Nie ma nic lepszego od trafienia do miejsca, w którym właściciel biznesu jest też wielkim pasjonatem tego, co robi. I to bardzo dobrze można zaprezentować na blogu. Spotkasz się także z określeniami: „aktualności”, „baza wiedzy”, „porady” i inne. Nie ma to znaczenia, jak nazwiesz podstronę. Wróćmy do promocji.

Jeżeli prowadzisz sklep rowerowy, wtedy na blogu możesz poruszyć tematy odpowiadające na pytania od kwestii, jaki rower wybrać, poprzez jego serwisowanie aż po dobór akcesoriów. Jeśli prowadzisz firmę usługową, np. wulkanizację, możesz skupić się na tym, jakie opony warto wybrać, jak o nie dbać i w jaki sposób przechowywać.  To dość proste przykłady, które działają. Ludzie lubią wiedzieć kto ich obsługuje, a to jeden ze sposobów na budowanie więzi i zaufania.

Oszczędność czasu w odpowiedzi na pytania

Blog firmowy to dobre miejsce, by wyczerpująco odpowiedzieć na pytania zadawane przez klientów. W jaki sposób ma to zaoszczędzić Twój czas? Jeżeli kolejny klient zadaje to samo pytanie, co trzech poprzednich, to warto znaleźć kilka minut/godzin/dni (w zależności od tego, czy lubisz i potrafisz pisać) lub postawić na copywriting i opisać temat.

Gotowy wpis na blogu wykorzystaj w rozmowie z klientem, kierując go w konkretne miejsce, np. umieszczając link w korespondencji mailowej. Poinformuj, że więcej szczegółów znajdzie na stronie, gdzie powstał specjalny dział poświęcony odpowiedziom. Ty oszczędzasz czas na tłumaczenie, a klient nie tylko znajdzie to, co go interesuje, ale też bardziej pozna firmę.

Zwiększenie ruchu organicznego w wyszukiwarce

Google lubi treści. Google lubi treść, która odpowiada na pytania użytkowników, wyczerpuje temat, jest unikalna i odpowiednio zoptymalizowana. To wszystko możesz osiągnąć prowadząc bloga. Pozostaje tylko dowiedzieć się, o czym pisać i jak to wszystko poukładać.

O czym pisać na blogu firmy?

Blog ewoluował. Coraz mniej miejsca jest dla wpisów w postaci pamiętników, choć i takie dalej znajdziesz w internecie. Dlatego planując kalendarz marketingowy, skup się zarówno na tym, co dzieje się w firmie (rocznice, wprowadzenie nowych produktów, wycieczki), jak i na wykorzystaniu tzw. evergreenów – tematów, które zawsze będą aktualne.

Do dyspozycji masz content, który możesz podzielić na:

  • poradniki,
  • rankingi,
  • porównania,
  • FAQ – najczęściej zadawane pytania,
  • Q&A – pytania i odpowiedzi.

Przeczytaj też o rodzajach tekstów w content marketingu oraz stworzeniu firmowego podcastu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by we wpisach pojawił się każdy z elementów. Tutaj wiele zależy od tego, czym się zajmujesz i jak wiele możesz opisać. Są branże, które nie mogą za dużo o sobie zdradzać. Jeżeli wiesz, że materiał na bloga skończyłby się po dwóch wpisach, w takim wypadku rozpoczynanie przygody z tworzeniem treści może nie mieć sensu.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie”

Jak urozmaicić content na blogu firmowym?

Content to nie tylko treść. Postaw na mix: treść, video, grafikę. Będzie to urozmaicenie dla odwiedzających stronę. Dodatkowo nie każdy lubi czytać, więc możesz umieścić nagranie. Są też tacy, którzy lepiej przyswajają wiedzę, czytając tekst. Wtedy masz okazję, by opisać to, co znajduje się na video.

Zastosujesz tak zwany recykling treści, co korzystnie wpływanie na odbiór twojej strony przez użytkowników oraz roboty wyszukiwarki. Postaw też na grafiki, zdjęcia lub infografiki, które w pigułce przedstawią to, o czym piszesz w długim tekście. Nigdy nie wiesz na kogo trafisz, a to jeden ze sposobów, by zadowolić każdego, a przynajmniej spróbować.

Prowadzenie bloga a SEO

Tak naprawdę cała przygoda z tworzeniem tekstu powinna opierać się o SEO. W końcu to treść, którą chcesz promować w internecie, dlatego trzeba ją odpowiednio przygotować i zoptymalizować. Pisanie tekstu poprzedź odpowiednim doborem tematów. Tutaj mogą pomóc narzędzia w postaci Semstorm, Answerthepublic i klasyczna wyszukiwarka Google oraz Google Trends.

Następnie skup się na słowach kluczowych. Sprawdź, co wyszukują użytkownicy i porównaj ze słowami kluczowymi, których chcesz użyć w tekście. Do wyszukiwania oraz dobierania słów kluczowych możesz użyć narzędzi Semstorm, Senuto, Semrush i Google Keyword Planner.

Kolejny krok to zbudowanie odpowiedniego schematu tekstu: nagłówki Hx, meta tytuł, meta opis, linkowanie wewnętrzne, ALTy. Pamiętaj o tym, by nie przeoptymalizować tekstu, ale nie polegaj też w pełni na wtyczkach typu Yoast czy All In One SEO. Twórz treść dla ludzi i dla robotów, znajdź złoty środek. Zielone światełko we wtyczce to nie wyznacznik.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu bloga dla firmy?

Nie masz czasu na tworzenie bloga firmowego lub zwyczajnie tego nie czujesz? Jestem w stanie pomóc kompleksowo i zaoferować:

  • dobór słów kluczowych (keyword research),
  • dobór tematów lub pełen content plan,
  • ułożenie struktury tekstu,
  • stworzenie treści, optymalizację, linkowanie wewnętrzne i umieszczenie w CMS.

Jeżeli masz już gotowe treści, mogę dokonać redakcji i korekty lub wykonać audyt treści pod kątem jej poprawności oraz optymalizacji zgodnej z wytycznymi wyszukiwarki. Potrzebujesz kompleksowej reklamy w internecie? Zapraszam do zakładki kontakt lub bezpośrednio pod numer telefonu 503 770 447.

Pamiętaj o tym, że istotna jest współpraca na linii klient – copywriter. Powinieneś dostarczać materiały do poszczególnych tematów, wypełniać brief, współpracować z copywriterem. Nie zostawiaj specjalisty od treści samego sobie, by napisał to, o czym pomyślałeś, ale nie powiedziałeś. Współpracuj, podpowiadaj i bądź w kontakcie. To naprawdę sporo ułatwia i pozwala uniknąć nieporozumień.

Dowiedz się więcej o prowadzeniu bloga i reklamie w internecie – słuchaj odcinka o Content marketingu.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu bloga? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.