Skip to main content

Jak stworzyć podcast firmowy? Na co zwrócić uwagę i co będzie absolutnym must have przy nagraniach oraz publikacji odcinków? Sprawdź krótki poradnik, który pozwoli twojej firmie zaistnieć w wersji audio i docierać do klientów.

Podcast firmowy – dlaczego warto zainwestować?

Podcast firmowy to nie tylko kolejna opcja na budowanie wizerunku czy poszerzanie grona odbiorców, ale też oszczędność czasu i pokazanie ludzkiej twarzy firmy. Klienci chcą wiedzieć, w jaki sposób pomogą im produkty i jak działają konkretne branże. Nie mają potrzeby, by słuchać o tym, co kiedyś powstało i jaką ma historię, tylko jak można to wykorzystać w praktyce. I właśnie takich podcastów, o praktycznych rozwiązaniach, jest coraz więcej.

Właściciele firm przekonują się, że dzielnie się wiedza na blogu firmowym, w materiale video czy podcaście nie polega na zdradzaniu receptury i know how. Wystarczy ktoś, kto opowie o tym, co robi firma, w jaki sposób i dlaczego warto z nią współpracować. Przejrzyj najpopularniejsze podcasty biznesowe, te polskie i zagraniczne, przekonasz się, że dzisiaj przedsiębiorstwa wychodzą do odbiorców.

Zanim zaczniesz nagrywać firmowy podcast

Prowadzenie podcast firmowego, w porównaniu do bloga, jest trochę trudniejsze i wymaga przygotowania – zarówno technicznego (o czym będzie poniżej) – jak i merytorycznego. W przeciwieństwie do bloga, odcinek podcastu po publikacji nie będzie taki prosty w edycji. Dlatego przemyśl każdy punkt, który ma pojawić się w rozmowie i przedstaw go w prosty sposób, jednocześnie zachowując profesjonalizm. Słuchacz musi czuć, że znasz się na tym, o czym mówisz. Mikrofon jest bezwzględny, więc każde zawahanie czy niepewność zostaną nagrane.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Pamiętaj, żeby:

  • każdy odcinek rozwiązywał konkretny problem;
  • dobrać odpowiednie osoby do prowadzenia podcastu. Dobrze jest zrobić próby mikrofonowe z kilkoma ludźmi;
  • odpowiadać na pytania klientom i użytkowników. Pomaga tu Google Trends, wyszukanie tematów oraz klasyczny feedback klientów;
  • trzymać się tematu podcastu. Drobne dygresje są ok, jednak pamiętaj, że ludzi zainteresował podany tytuł/temat;
  • mówić prostym językiem. Jeżeli używasz specjalistycznych słów, wytłumacz ich znaczenie, ponieważ nie zawsze będą słuchać cię osoby, które są z danej branży. Mogą to być odbiorcy, którzy chcą skorzystać z twoich usług, niekoniecznie zaznajamiając się wcześniej z w terminologią;
  • stworzyć plan publikacji (raz w tygodniu / dwa razy w tygodniu / raz w miesiącu) oraz zadbać o odpowiednią promocję;
  • nagrać odcinek pilotażowy. Możesz wysłać go do kilku osób, które wyrażą swoją opinie, wskażą mocne i słabe strony nagrania;
  • stworzyć kilka odcinków przed publikacją tego pierwszego;
  • stawiać na jakość od samego początku.

Jaka jest rola podcastu w Twojej firmie?

Zanim zaczniesz tworzyć plan i usiądziesz przed mikrofonem, zastanów się po co to robisz i co chcesz przekazać. Może być to zbijanie obiekcji albo budowanie wizerunku – a może to i to? Na pewno zrezygnuj z autopromocji w swoim podcaście. To dość ważne, by unikać odcinków w stylu: „Masz problem? Przyjdź do nas, bo jesteśmy najlepsi”. To oczywiście ma wybrzmieć w odcinku, ale nie w takiej formie.

Opowiadaj o problemach, z jakimi zmagają się klienci i podpowiadaj, jak można je rozwiązać oraz im zapobiec. Wspominaj, co jest popularne, a na co nie warto się decydować. Argumentuj każde rozwiązanie, jednak daj ludziom możliwość wyboru. Nie skupiaj się na tym, by za wszelką cenę pokazać, że tylko twoje rozwiązanie jest najlepsze. Odbiorcy mogą to odczuć i uznać za manipulację.

Zdecyduj się np. na serię odcinków z cyklu „pytania i odpowiedzi” albo „najczęściej zadawane pytania”. Jeżeli klienci często pytają: „Na czym polega Google ADS?” – stwórz o tym odcinek, najlepiej ze specjalistą od Google ADS, który pracuje w Twoje firmie. Jeśli klienci wysyłają pytania o to „Jak przygotować ogród pod robota koszącego?” – nagraj odcinek i opowiedz o prawidłowym przygotowaniu, wskaż najlepsze rozwiązania i podpowiedz co zrobić, by oszczędzić czas. Audio możesz wykorzystać na blogu w formie pisemnej, stosując recykling treści.

Postaw na jakość albo nie rób tego wcale

Jakość to podstawa przy tworzeniu podcastu. Nigdy nie wiesz, gdzie i na jakim sprzęcie odbiorca posłucha nagrania. Jeśli włączy odcinek na słuchawkach lub dobrym sprzęcie to od razu rozpozna, czy podcast jest nagrany w studio czy tanim mikrofonem. Podcast to inwestycja. Koszty są różne, jednak nie da się zrobić dobrego nagrania całkowicie za darmo. Dlatego nie wypuszczaj byle czego i nie daj się nabrać na pierwsze pozytywne opinie. Brzmi dziwnie, ale to prawda.

Załóżmy hipotetycznie, że nagrywasz na słabym sprzęcie, montujesz na szybko i tworzysz słabą grafikę. Gotowy odcinek wysyłasz do znajomych i słyszysz, że jest super. Myślisz sobie, skoro jest super, to inwestycja w lepszy sprzęt jest zbędna. Po czasie okazuje się, że znajomy nie chciał cię urazić, a kolejnych odcinków, ze względu na słabą jakość nagrania, brzmienia i montażu, nikt nie słucha.

podcast

Technicznie dobry podcast firmowy, czyli co jest istotne

  • Mikrofon – zrezygnuj z taniego „patyka” bez redukcji szumów i „sitka” / „plujki”. Zainwestuj w dobry i droższy mikrofon, a zaoszczędzisz czas oraz zredukujesz problemy podczas montażu;
  • Studio – jeżeli masz możliwość, zdecyduj się na nie. Do dyspozycji masz dobry sprzęt i specjalistów. Podcast marketingowy „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co” tworzony jest wspólnie z realizatorem, który czuwa, by pod kątem technicznym było wszystko perfekcyjne;
  • Intro – wymyśl hasło i wyślij je do lektora, by nagrał krótką zajawkę. Będzie ona rozpoczynać każdy Twój odcinek.
  • Montaż – najbardziej czasochłonny i skomplikowany element procesu tworzenia podcastu. Nie jest to obowiązkowe, jednak warto postawić na tę opcje. Są autorzy, szczególnie nagrań video, którzy rezygnują z montażu i puszczają oryginał.
  • Grafiki – potrzebna będzie okładka podcastu oraz grafika dla każdego odcinka. Oczywiście wszystko zgodne z identyfikacją wizualna twojej firmy.
  • Opisy odcinków – krótkie oraz dłuższe formy tekstowe mówiące o tym, co znajduje się w danym odcinku oraz gdzie można go posłuchać. Długość tekstu zależy od tego, gdzie będzie opublikowany. W przygotowaniu opisów może pomóc copywriter.
  • Streamingi – postaw na kilka różnych platform.: YouTube, Spotify, Apple Podcasts i inne. Pamiętaj, że każdy odbiorca może używać do innej platformy. Dlatego – im więcej rozwiań, tym lepiej.

O tworzeniu podcastu posłuchasz w odcinku „Realizacja nagrania od kuchni, czyli jak powstaje podcast?”

Nagraj raz – docieraj cały czas

Nagrywaj odcinek, który mówi o konkretnym temacie, a potem promuj go, gdzie chcesz i jak długo potrzebujesz. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie kampaniach reklamowych i wysyłanie odcinków do klientów po wstępnej rozmowie. Podcast firmowy to także budowanie roli eksperta jeszcze przed rozmową z zainteresowaną osobą. Potencjalny klient znajdzie podcast twojej firmy i posłucha go, co może sprawić, że odezwie się właśnie do ciebie, a nie do konkurencji.

Przy wybieraniu tematu staraj się, by był to tzw. „evergreen”, czyli zawsze aktualny. Oczywiście jeśli chcesz nagrać odcinek o przepisach drogowych, to za jakiś będziesz musiał go zaktualizować. Jeżeli planujesz odcinek o przygotowaniu samochodu do zimy lub wyborze systemu informatycznego – tu przeważnie zasady są te same.

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu, montażu i publikacji podcastu? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.