Skip to main content

Jak poprawnie zamówić teksty na stronę internetową? Czy da się w ogóle zrobić to źle? Otóż da się i niestety dość często się to zdarza. W tym artykule poznasz kilka wskazówek, które sprawią, że Twoje zamówienie będzie zawsze zrozumiałe. Dzięki temu zaoszczędzisz nie tylko czas, ale unikniesz niepotrzebnych spięć i nerwowych sytuacji w rozmowie z copywriterem.

Jak zamawiać teksty na stronę internetową?

Do stworzenia tego tekstu zainspirowały mnie zapytania od klientów, którzy dzwonią do mnie lub wypełniają formularze kontaktowe. Zazwyczaj zapytania wyglądają mniej więcej tak: „Dzień dobry, chciałbym zamówić tekst na stronę internetową. Proszę o wycenę”. Zdarzają się również takie: „Dzień dobry, chciałbym zamówić tekst na stronę internetową wzmacniający pozycjonowanie”. Już lepiej, ale wciąż nieprecyzyjnie.

Marketingowcy często porównują takie zlecenia do sytuacji, w której ktoś chce kupić samochód i mówi: „Jestem zainteresowany kupnem samochodu u Państwa. Proszę o wycenę”. Nie chodzi o to, że copywriter nie rozumie zapytania, ponieważ rozumie doskonale. Chodzi o to, że trochę więcej informacji skróciłoby partię mailingowego ping-ponga i obie strony zyskałby na czasie.

Copywriter otrzymujący powyższe zapytanie musi odpowiedzieć na maila, w którym poprosi o doprecyzowanie: jakie treści, jak dużo, o czym mają komunikować, do kogo docierać, jak będą promowane. Do tego zadaje z reguły jeszcze wiele więcej pytań, na które odpowiedzi dadzą już wstępny (podkreślam, że wstępny) zarys tego, co będzie potrzebne. Podobnie jak dealer samochodowy, który dopyta: jaki model, kolor i silnik interesuje potencjalnego klienta.

Więcej o współpracy z copywriterem dowiesz się z poniższego video. Wyjaśniamy nie tylko, jak zamawiać teksty, ale też na co zwracać uwagę przy wyborze osób odpowiedzialnych za treści na stronie internetowej.

Zamawianie tekstów na stronę www – kilka informacji

Zdaję sobie sprawę, że nie jesteś specjalistą od copywritingu i reklamy online. W końcu szukasz ludzi z doświadczeniem i to im chcesz powierzyć zadanie polegające na stworzeniu dobrej treści. Podając chociaż minimum informacji szybciej dojdziecie do porozumienia. Wysyłając zapytanie o stworzenie treści, zamieść w nim informacje określające zagadnienia takie jak:

  • Rodzaj treści – poinformuj, jakich tekstów potrzebujesz i gdzie będą opublikowane, np. na stronie głównej, na zakładce „o nas”, w kategorii, w ofercie, przy opisie produktu, na blogu, na portalu zewnętrznym (artykuł sponsorowany), w mailingu itp.
  • Tematyka – opisz, czego ma dotyczyć tekst i na jakie pytania powinien odpowiadać.
  • Słowa kluczowe – zaznacz, jakie słowa są istotne w treści (np. kolorowa lodówka, ubezpieczenie OC).
  • Metoda promocji treści – zastanów się, czy teksty będą wykorzystane w kampanii płatnej, czy w wynikach organicznych, a może tu i tu (o różnicy poniżej).
  • Materiały – wskaż broszury i informacje o firmie, na których copywriter może się opierać przy tworzeniu treści. Tak zwany „wsad” jest bardzo pomocy w pracy.
  • Benchmarki – przedstaw przykładowe teksty lub strony konkurencji, które Ci się podobają. Możesz wspomnieć też o tych, które Twoim zdaniem z jakichś względów są złe.

Istotne będą również informacje o grupie docelowej, zaletach usługi lub produktu, zastosowaniu i cenach. Wszystko to znajdziesz w briefie marketingowym, który otrzymasz od copywritera. Wypełnij dokumenty, zanim autor zacznie tworzyć teksty na stronę internetową.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Przykład poprawnego zapytania

„Dzień dobry, stworzyłem stronę internetową, na której chcę umieścić ofertę dotyczącą moich usług. Jestem copywriterem i zajmuję się tworzeniem tekstów na strony www oraz redakcją i korektą istniejących już treści. Poza tym świadczę konsultacje marketingowe. Posiadam podstrony: /copywriting/, /redakcja-korekta-tekstu/ oraz /konsultacje-marketingowe/. Dla każdej z tych stron posiadam słowa kluczowe, jednak warto je zweryfikować. Treści chcę promować w Google ADS oraz wynikach organicznych. Wysyłam też wersję deweloperską strony. Moimi odbiorcami będą właściciele firm oraz osoby prywatne, które myślą o reklamie w internecie i muszą wypełnić swoją stronę tekstami. Proszę o zasugerowanie długości opisów i wycenę”.

Dodatkowo napisz wszystko, co Twoim zdaniem może być przydatne. W sytuacji, gdy dołączone materiały będą potrzebne, nic się nie stanie. Jeśli okaże się, że są, to zarówno Ty, jak i copywriter, zaoszczędzicie czas i szybciej dojdzie do realizacji zlecenia.

Teksty na stronę internetową – ale jakie?

Dlaczego powyższe punkty są tak istotne przy składaniu zamówienia? Przede wszystkim tekst na stronę główną będzie różnił się od tekstu do kategorii produktowej lub oferty. Inaczej będzie wyglądał tekst produktowy, a jeszcze inaczej wpis blogowy, stworzony pod długi ogon (long tail).

Copywriter, który posiada informacje o rodzaju tekstu, może mieć w głowie jakąś wizję i podpowiedzieć rozwiązanie już podczas ustalania szczegółów współpracy. Jest w stanie zaproponować słowa kluczowe i wskazać tak zwane „money keyword” (frazy zakupowe, które wpływają na sprzedaż). Ustalicie wspólnie, czy język w tekście powinien być bardziej branżowy, czy potoczny (a może należy zastosować oba rozwiązania).

Ponadto, tekst sprzedażowy promowany w Google Ads/Facebook ads, czyli reklamie płatnej, będzie bardziej perswazyjny i dostosowany do użytkownika (User Expirience), ponieważ w tej sytuacji nie skupia się na słowach kluczowych. To dość popularne zastosowanie na stronach typu landing page, gdzie panuje zasada „minimum słów – maksimum treści”. Keywords też nie są tu bardzo istotne, ponieważ landing page/one page nie nadaje się do pozycjonowania. Rozwiązaniem jest inwestycja w reklamę płatną lub bezpośrednie kierowanie użytkownika za pomocą wysłania odnośnika do strony www.

Inaczej będzie przy wykorzystaniu w treści długiego ogona. Tego rodzaju teksty przeważnie umieszczone są na blogu firmowym, nazywanym „aktualnościami”, „bazą wiedzy”, „poradami” lub po prostu „blogiem”. Nomenklatura nie ma tu znaczenia, zawsze chodzi to samo. Czytaj więcej o rodzajach treści w content marketingu.

Audio i video to też tekst

Tworząc treści video lub nagrywając podcast firmowy też możesz wykorzystać je jako teksty na stronę internetową. Język pisany jest inny niż mówiony. Podczas transkrypcji warto wykonać redakcję oraz korektę i zmienić szyk zdania, by to, co do tej pory zostało powiedziane, teraz dobrze się czytało. Działa to też w drugą stronę. Jeśli masz gotowy tekst na blogu i na jego podstawie chcesz stworzyć podcast, zwróć się do copywritera, by napisał tekst, który dobrze będzie brzmieć w wersji audio. To tak zwany „recykling treści”, o którym rozmawiamy w poniższym odcinku podcastu o marketingu.

Potrzebujesz pomocy w doborze slow kluczowych, stworzeniu układu strony, dopasowania nagłówków czy meta danych, a następnie przy napisaniu tekstu lub redakcji i korekty istniejącej już treści? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447!

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.