Skip to main content

Marketing internetowy wykorzystywany jest przez właścicieli sklepów internetowych i stron usługowych. W jego skład wchodzi m.in. content marketing, SEO, newslettery, płatne kampanie, media społecznościowe, a nawet podcasty. Na czym polegają poszczególne działania i dlaczego warto je wykorzystać?

Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy (inaczej marketing online albo e-marketing) to szereg działań skierowanych do użytkowników w sieci. Wykorzystaj nowe, powszechne medium do kontaktu z klientami, zdobywania informacji o nich oraz poszerzania grona odbiorców.

Reklama w internecie przyczynia się do poprawy relacji z zewnętrznymi partnerami, a także może obniżyć koszty, które przeznaczane są na klasyczne narzędzia reklamowe. Tyle z teorii. Nie ma też co ukrywać, że do popularności i wykorzystania kanału, jakim jest marketing internetowy, przysłużyła się pandemia.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Jak możesz wykorzystać marketing internetowy?

Można powiedzieć, że marketing internetowy to zbiór różnych kanałów dotarcia do odbiorców za pomocą wyszukiwarek internetowych. Poniższe elementy wzajemnie się uzupełniają, działając jednocześnie zupełnie niezależnie od siebie.

Stworzenie strony

Od tego należy zacząć przygodę z marketingiem online. Jeśli posiadasz już stronę www, to możesz przejść do podpunktu o copywritingu. Jeżeli stoisz przed stworzeniem strony internetowej, to pamiętaj o tym, by zadbać o własny serwer (hosting) oraz domenę. Nie korzystaj z bezpłatnych rozwiązań, które nigdy nie będą Twoje. W każdym momencie właściciel serwisu może go zamknąć lub wprowadzić opłaty. Lepiej od samego początku być niezależnym.

Podobnie jest z budowaniem strony. Nie stawiaj na darmowe rozwiązania, gdzie możesz „wyklikać” wygląd strony przez układanie poszczególnych modułów. Osobiście preferuję inwestycję w motyw na WordPress lub zamówienie projektu od zera. Tu oczywiście ważna jest kwestia budżetu. Motyw zawsze jest tańszy niż projekt.

Zamawiając stronę internetową, dopilnuj by wykonawcy zadbali o jej responsywność. Oznacza to, że będzie ona dopasowana do komputerów i urządzeń mobilnych. Dzisiaj to standard, jednak dobrze o tym powiedzieć. Kolejny element to przystosowanie strony do SEO. Wszystkie adresy URL muszą być przyjazne, a strona powinna szybko wczytywać się użytkownikom i zawierać właściwą strukturę. To tylko kilka z podstaw, bo istotnych elementów jest o wiele więcej.

O tworzeniu strony i kosztach dowiesz się z poniższego odcinka podcastu.

Copywriting

To temat rzeka, jednak będę konkretny. Decydując się na copywriting warto być precyzyjnym w tym, czego oczekujesz od specjalisty. Skonsultuj z twórcą treści czy ma to być tekst typowo perswazyjny pod użytkownika, tzw. UX, czy również pod pozycjonowanie (SEO). Jeśli ma być też SEO to należy dobrać słowa kluczowe do tekstu za pomocą narzędzi i korzystając z doświadczenia specjalisty. Następnie stworzycie tekst w taki sposób, by uniknąć keyword stuffingu, czyli umieszczania na siłę słowa kluczowego tak, że zdominuje ono tekst.

Osobiście preferuję krótką rozmowę z klientem przed podjęciem współpracy. Ważne jest wypełnienie briefu marketingowego i ewentualnie konsultacje marketingowe. Pozwala to wszystko wyjaśnić w taki sposób, by klient był świadomy za co i dlaczego płaci. Taka rozmowa pozwoli Ci też określić jak bardzo chcesz angażować się w proces tworzenia treści:

  • Czy chcesz tworzyć teksty na stronę internetową i przekazywać do redakcji copywriterowi?
  • Czy chcesz ustalać tematy i zlecać napisanie tekstów copywriterowi?
  • Czy specjalista powinien wykonać całą pracę według ustalonych wskazówek, a Ty zaakceptujesz działania lub wskażesz poprawki do nich?

Stała praca nad treścią

Jeśli posiadasz gotowe teksty, specjalista może przeprowadzić audyt treści, bo zawsze jest coś, co warto poprawić. Nie mam tu na myśli sytuacji, w której wszystko jest źle (wtedy proponuję redakcję i korektę). Po prostu z biegiem czasu warto aktualizować treści. Poza tym spojrzenie osoby z zewnątrz będzie świeże i pozwoli dopracować nawet najlepszy tekst. Przeczytaj artykuł „Dlaczego powinieneś uczestniczyć w procesie tworzenia treści?„, który pomoże zrozumieć pracę copywritera.

Jestem zwolennikiem stworzenia treści przed jej umieszczeniem na stronie internetowej. Jednak, jeśli klient woli stworzyć stronę na przykładowej treści, jak „Lorem Ipsum„, to też nie mam z tym problemu. Chodzi o sam styl pracy wykonawcy strony. Działanie na „Lorem Ipsum” to nie tyle problem, co potrzeba dopasowania długości treści do szkicu. Zdarza się to w sytuacji, gdy strona jest już zaprojektowana i trzeba podmienić przykładową treść na ostateczną. Natomiast dostarczając deweloperowi gotowe materiały, może on dopasować stronę pod tekst a nie odwrotnie. 

Posłuchaj podcastu o tworzeniu treści przed wdrożeniem strony internetowej.

Content marketing

To jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych w marketingu internetowym na przełomie ostatnich kilku lat. W skrócie content marketing polega na budowaniu wizerunku roli eksperta poprzez odpowiadanie na pytania. Tutaj polecam sprawdzić książkę „Co chce wiedzieć klient„, w której wyjaśniona jest metoda TAYA (They ask, You answer), czyli „Oni (klienci) pytają, a Ty odpowiadasz.”

Chodzi o to, by poprzez treść wytłumaczyć klientowi jak jesteś w stanie rozwiązać jego problem. Pozwala to odpowiedzieć mu na pytanie zanim zdąży je zadać, kontaktując się z Tobą telefonicznie lub mailowo. Informacje, jakie potencjalny zainteresowany znajdzie na blogu firmowym zwiększają jego zaufanie względem Ciebie, a to może przełożyć się na współpracę. Działa to też w drugą stronę. Jeśli klient rozmawia z Tobą lub z osobami z Twojego zespołu przez telefon, to możecie wspierać się blogiem lub odesłać klienta po rozmowie do konkretnego artykułu, np. w mailu podsumowującym.

Możesz tworzyć i publikować treści w postaci: poradników, rankingów, porównań, Q&A (pytania i odpowiedzi), FAQ (najczęściej zadawane pytania), artykułów sponsorowanych oraz video. Więcej przeczytasz w tekście „Rodzaje tekstów w content marketingu„. W prowadzeniu bloga, doborze tematów, wskazaniu słów kluczowych, tworzeniu tekstu i jego optymalizacji mogą pomóc Ci zarówno copywriter, jak i content manager.

Zobacz odcinek, w którym mówimy o pracy copywritera.

Newslettery

Kolejny element marketingu internetowego, który działa, jeśli jest odpowiednio dopracowany. Mam tu na myśli przede wszystkim własną bazę odbiorców zebraną „naturalnie” (np. zapisy do newslettera przez stronę www). Nie warto kupować gotowych baz. Po pierwsze jest to niezgodne z prawem. Po drugie, nie trafiamy do spersonalizowanej grupy ludzi. Wysyłamy to do przypadkowych osób, licząc na to, że może ktoś się odezwie. Przeważnie nie odzywa się albo dostajemy odpowiedź: „Proszę o usunięcie mnie z bazy” lub „Skąd macie mojego maila?”. Bezpieczniej jest mieć mniejszą, ale zaufaną grupę.

Wysyłaj przemyślane komunikaty. Nie informuj o każdej zmianie w firmie, nie wysyłaj wiadomości, które mogą interesować tylko twoich pracowników (chyba, że to mailing wewnętrzny – pracowniczy). Sprawdzają się newslettery mówiące o tym, co dzieje się w branży lub co jest istotne dla Twojego odbiorcy. Wysyłaj informację np. co tydzień lub raz w miesiącu i bądź w tym konsekwentny.

Zobacz przykładowy newsletter, który otrzymują subskrybenci naszego podcastu.

Posłuchaj odcinka podcastu, w którym rozmawiamy o tym, jak tworzyć i wysyłać newslettery.

Kampanie Google ADS i Facebook ADS

Google Ads i Facebook Ads to płatne kanały dotarcia do odbiorców. Ich zaletą jest działanie „tu i teraz”, co w przypadku SEO i content marketingu jest niemożliwe. Wystarczy ustawić kampanię reklamową, m.in. pod wskazane słowa kluczowe, grupę odbiorców oraz cele i strona internetowa będzie się pojawiać na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę.

Korzystając z tego rozwiązania pamiętaj, że płacisz za każde kliknięcie użytkownika wyszukiwarki w Twoją reklamę graficzną, tekstową czy inną. Jeśli reklamujesz się na słowo „buty” i użytkownik wejdzie na stronę, zapłacisz za to, np. 5 złotych (stawka wymyślona na potrzeby tekstu). Za dziesięć wizyt użytkownika płacisz już 50 złotych. Nie płacisz za to za samo wyświetlenie reklamy w Google Ads.

Możliwy jest też remarketing. To temat na osobny artykuł, jednak w skrócie remarketing to podążanie za użytkownikiem, który odwiedził już naszą stronę. Niejednokrotnie szukając butów w sklepie internetowym, chodziły za Tobą reklamy z tego sklepu przypominające o butach, zniżkach na nie i ostatniej szansie, by kupić je z darmową wysyłką. To właśnie remarketing.

Podcasty firmowe to też marketing internetowy

Rośnie też popularność podcastów firmowych tworzonych przez działy marketingu, sprzedawców i właścicieli z pomocą, np. agencji reklamowych. Pamiętaj, że oprócz jakości ważna jest również merytoryka. Zastanów się:

  • O czym chcesz powiedzieć w podcaście, np. odpowiedzieć na najczęstsze pytania klientów.
  • Jak często chcesz publikować odcinki – raz na tydzień, a może na zasadzie serii, np. 10 odcinków w sezonie letnim, 10 odcinków w sezonie zimowym?
  • W jaki sposób chcesz to zrobić – monolog, a może wywiad?
  • Kto powinien prowadzić podcast – osoba z działu marketingu, właściciel, a może zewnętrzny specjalista?
  • Jak dotrzesz do odbiorców – streamingi promowane przez Google Ads, media społecznościowe, newslettery?

Pomyśl, gdzie chcesz nagrać podcast i ile jesteś w stanie zainwestować. Niektóre podcasty nagrywane są w profesjonalnych studiach, inne tworzone są własnym sumptem (kupno dwóch mikrofonów i mixera). Po nagraniach jedni decydują się na zlecenie montażu i edycji podcastu, inni robią to sami. Ja oraz Natalia, tworząc podcast marketingowy „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?” postawiliśmy na profesjonalne studio oraz własny montaż, ponieważ mamy w tym doświadczenie.

Posłuchaj odcinka, w którym rozmawiamy o powstawaniu podcastu.

Prowadzenie profili w mediach społecznościowych

Następny kanał dotarcia warty przemyślenia przed rozpoczęciem działań. Nie musisz być wszędzie. Określ, gdzie jest twoja grupa docelowa i jak ją zaangażować do kliknięcia w Twoją reklamę. Czy lepsza będzie grafika, a może krótkie video? Czy lepszy będzie TikTok czy Facebook? Co z Instagramem i Pinterestem? Pamiętaj, że dla każdego kanału możesz stworzyć inną kreację reklamy.

Czy marketing internetowy jest dla każdego?

Generalnie tak. Każda branża usługowa znajdzie swoich klientów w internecie. Nie wspominam o sklepach internetowych (e-commerce), bo to oczywiste, że potrzebują marketingu internetowego. Zastanów się czy powinien być to Twój główny kanał dotarcia do klientów czy tylko wspierający. Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to, gdzie lepiej być. Wiele zależy od biznesu jaki prowadzisz, skąd pozyskujesz klientów (np. z polecenia) oraz jaki budżet możesz przeznaczyć na działania marketingowe.

Mówiąc działania marketingowe w internecie nie mam tutaj na myśli tylko ustawienia reklam w Google Ads. Marketing online to cały proces, który opisałem wyżej. Od wyszukiwania tematów przez content managera, przez napisanie tekstów przez copywritera, umieszczenia na blogu i promowanie przez media społecznościowe czy newslettery. Całość poprzedza analiza grupy docelowej, badania i testy.

Pomocny okażą się wspomniany już brief marketingowy oraz konsultacje marketingowe. Ustal, jakie produkty lub usługi będą najbardziej opłacalne według Ciebie i porównaj to z sytuacją na rynku – tym klasycznym i internetowym. W badaniu rynku internetowego pomogą Ci specjaliści od marketingu online posiadający odpowiednią wiedzę oraz narzędzia.

Dzięki ich pomocy poznasz słowa kluczowe, które są ważne w Twojej branży. Te informacje wykorzystasz zarówno w płatnych działaniach, np. Google Ads i Facebook Ads, jak i w pozycjonowaniu, zwiększając widoczność strony internetowej w wynikach organicznych. Należy podkreślić, że istotne jest dobranie odpowiednich kanałów. W jednej branży dobrze sprawdzi się content marketing, w innej będzie dominować kampania Google Ads.

Posłuchaj odcinka o możliwościach, jakie daje marketing internetowy.

Potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.