Skip to main content

E-commerce z roku na rok przyciąga coraz więcej klientów, ale wybuch pandemii koronawirusa gwałtownie zwiększył jego popularność. Ostatnie miesiące wyraźnie udowodniły, jak istotny jest marketing internetowy. Wyjaśniamy, czym dokładnie jest oraz dlaczego warto w niego inwestować!

Kiedy sklepy stacjonarne musiały zostać okresowo zamknięte, wielu przedsiębiorców zostało zmuszonych do przeniesienia swojej działalności do Sieci. Z kolei firmy funkcjonujące już w tej branży musiały podołać nowym wyzwaniom.

Trudne było nie tylko obsłużenie dużej liczby nowych klientów. W sektorach sprzedających tak popularne produkty, jak np. kosmetyki, konieczne było też zastosowanie działań, które miały przekonać do zamówienia w danym sklepie, a nie u konkurencji. Dowiedz się, jak działa reklama w internecie!

Marketing internetowy zyskuje na popularności

Przedsiębiorcy działający już i dopiero eksplorujący branżę e-commerce muszą dostosować się do obecnych zmian. Podczas lockdownu ludzie byli zmuszeni do zamawiania produktów przez Sieć, ale nawet gdy sklepy stacjonarne zostały już otwarte, wiele osób polubiło tę formę zakupów.

Jest wygodniejsza, a do tego bezpieczniejsza, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu. Trzeba jednak odpowiednio zachęcić klientów wybrania konkretnej oferty. Z tego względu marketing internetowy zyskuje na popularności.

Przedsiębiorstwa, które dopiero co przeniosły swoją działalność do Sieci, muszą dobrze się rozreklamować. Gwarantuje im to, że na pewno dotrą do swoich stałych klientów, a przy okazji zachęcą nowych. Zwiększenie widoczności jest w ich przypadku kluczowe.

Z kolei sklepy i firmy, które już od dawna działają w e-commerce, muszą tym bardziej skupić się na marketingu internetowym. Ich konkurencja rośnie, dlatego powinny walczyć o uwagę odbiorców. W tym celu stosuje się różne działania pomagające wyróżnić się na rynku.

Czym jest e-marketing?

Marketing internetowy (inaczej: e-marketing) to szereg działań marketingowych prowadzonych za pośrednictwem Sieci globalnej. Wykorzystuje nowe, powszechne medium do kontaktu z klientami, zdobywania informacji o nich oraz poszerzania grona odbiorców. Co więcej, przyczynia się do poprawy relacji z zewnętrznymi partnerami, a także w pewnym stopniu może obniżyć koszty, które przeznaczyłoby się na tradycyjne narzędzia reklamowe.

Pierwsze działania, które można uznać za początek marketingu w Internecie, to tzw. mailing. Dawniej reklamy wysyłano pocztą elektroniczną i w ten sposób po raz pierwszy pojawiły się w cyberprzestrzeni. Prawdziwą rewolucję przyniósł rok 1993, gdy powstała pierwsza przeglądarka internetowa umożliwiająca wyświetlanie grafiki.

Od tego momentu sieć World Wide Web zaczęła dynamicznie się rozwijać, tworząc coraz lepsze możliwości dla reklamodawców. Szybko powstały popularne do dziś bannery, a później reklamy pop-up i inne atrakcyjne wizualne reprezentacje. Współcześnie marketing internetowy wykorzystuje wiele zróżnicowanych narzędzi, m.in. strony internetowe, SEO, Content Marketing, copywriting czy Social Media.

Marketing w wyszukiwarce Google

Ogromne znaczenie ma marketing w wyszukiwarce Google, który ma niebagatelny wpływ na widoczność firmy w Sieci. W tym nieskończonym zbiorze danych przedsiębiorstwo musi jakoś dać się odnaleźć klientom. Z pomocą specjalnych narzędzi Google ADS i SEO oraz działań copywritera, można sprawić, że osoby zainteresowane bez problemu trafią właśnie do danego sklepu.

Większość użytkowników chcąc kupić coś przez Internet, odruchowo wpisuje odpowiednią frazę do wyszukiwarki. Strony, które posiadają odpowiednią optymalizację, pozycjonują się wyżej na liście. Przeciętny internauta zwykle wybiera linki z pierwszej strony wyników. Odpowiednio przygotowując swoją witrynę ma się pewność, że potencjalny klient od razu na nią trafi.

Niezwykle ważnym elementem marketingu w wyszukiwarce Google są też kampanie reklamowe. Dzięki nim strona zawsze pojawia się na szczycie. Usługa ta jest oczywiście płatna, ale na pewno opłacalna. Mimo wszystko nie powinno się opierać tylko na niej. Najrozsądniej jest połączyć ze sobą SEO i Google ADS, by szybko zdobyć dobrą pozycję, ale nie uzależniać się w pełni od podmiotów zewnętrznych.

Dlaczego warto inwestować w marketing internetowy?

Promowanie swojej marki/firmy w Sieci daje wiele korzyści. Dlaczego warto inwestować w marketing internetowy? Przede wszystkim dzięki niemu poszerza się grono klientów, co bezpośrednio przekłada się na zyski. Dobrze widoczna strona wzbudza większe zaufanie, a jeśli firma organizuje ciekawe kampanie reklamowe, korzystne akcje promocyjne itp., przyciąga coraz więcej odbiorców.

Dzięki narzędziom marketingu internetowego wiele zyskać mogą w szczególności te przedsiębiorstwa, które dotychczas działały poza Siecią. Nie tylko łatwiej dotrą do potencjalnych klientów, kontrahentów, inwestorów czy wspólników, ale też będą odbierane jako bardziej nowoczesne. Młodsze pokolenia bardzo zwracają uwagę na tę kwestię.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie”

Marketing internetowy i e-commerce

Marketing internetowy i e-commerce od zawsze idą ze sobą w parze. W Sieci reklamować mogą się firmy usługowe, a także sklepy. Wiele z nich już od lat działa w ten sposób – jedne otworzyły wirtualny oddział stacjonarnej placówki, inne zaś istnieją wyłącznie w cyberprzestrzeni.

Według najnowszych badań zrealizowanych przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej, w roku 2020 przynajmniej jedne zakupy w Internecie zrobiło 73% badanych. Wynik ten jest aż o 11% wyższy niż w ubiegłym roku[1]. Wzrost ten niewątpliwie jest związany z aktualną sytuacją na świecie, ale trzeba zaznaczyć, że niezależnie od tego e-commerce i tak z roku na rok zyskiwało na popularności.

Inwestowanie w marketing internetowy jest więc jak najbardziej opłacalne, a teraz jest na to najlepszy moment. Trudno przewidzieć, co przyniosą kolejne miesiące, ale sprzedaż on-line na pewno zachowa swoją silną pozycję. Każdego dnia pojawiają się nowe strony oraz sklepy Internetowe, oferujące m.in. kosmetyki, odzież, elektronikę czy specjalistyczne artykuły. Zarówno reprezentanci tak popularnych branż, jak np. modowa czy elektroniczna, jak i niszowych sektorów, powinni właśnie w tym momencie zadbać o swój wizerunek w sieci.

Marketing internetowy pozwala w pełni wykorzystywać potencjał biznesu e-commerce. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, nie nadążając za biegiem czasów, powinieneś przenieść swoją działalność do Sieci. Zadbaj o to, by jak najlepiej zachęcić stałych oraz nowych klientów do e-zakupów!

[1] Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html.

Potrzebujesz pomocy? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.