Skip to main content

Kim jest copywriter i jak wygląda jego praca? W czym może pomóc i na co zwrócić uwagę wybierając specjalistę z tej dziedziny? Jak współpracować z copywriterem i co trzeba zrobić, by nim zostać? Czytaj i oglądaj na PiotrPolok.pl!

Copywriter – co to?

Nie pomyliłem się zadając powyższe pytanie. Ludzie, zarówno w internecie, jak i w rozmowach, pytają „co to jest copywriter” zamiast „kto to jest” lub „kim jest”. Copywriter to osoba, a nie czynność. Odpowiadając na pytanie kim jest copywriter, śmiało można powiedzieć, że to trochę psycholog, konsultant, a może nawet rodzic. To osoba, która wysłucha twoich potrzeb i wymagań, a potem opisze je w taki sposób, by dopasować je do odbiorców i wytycznych wyszukiwarki. Krótko mówiąc: to specjalista, który wie, jak za pomocą treści dotrzeć do konkretnej grupy docelowej.

W tym tekście skupiam się na copywritingu, który wykorzystywany jest w internecie. Często mówi się o nim SEO copywriting, jednak nie wszystkie treści w internecie pisane są pod SEO. Istnieją też teksty, które są przeznaczone wyłącznie dla użytkownika, tzw. UX writing. Posiadają odpowiedni „Lead Magnet” i krótkie akapity wzywające do działania. Promowane są w Google ADS lub innych płatnych rozwiązaniach. Wszystko zależy od potrzeb danego tekstu, dlatego nie będę rozwijał tutaj tematu.

W czym może pomóc copywriter?

Rolą copywritera jest stworzenie dobrej, perswazyjnej treści, która zaangażuje odbiorcę do podjęcia decyzji. Z pomocy osoby tworzącej teksty możesz skorzystać zarówno w przypadku treści na potrzeby strony internetowej jak i klasycznego copywritingu (ulotki, billboardy, gazety papierowe). Specjalista zaoferuje:

Znowu podkreślę, że opisuję tutaj rolę copywritera w internecie, czyli w marketingu online/digital marketingu/reklamie w internecie, dowolnie to nazywając. Ja najczęściej współpracuję z klientami, którzy posiadają sklepy internetowe albo strony usługowe i prowadzą na nich blogi lub potrzebują tekstów ofertowych.

W przypadku sklepów internetowych najczęściej realizowane są teksty na stronę internetową: opisy kategorii i produktów oraz teksty blogowe. Wśród wpisów na bloga możemy znaleźć między innymi: artykuły poradnikowe, rankingowe, porównania, najczęściej zadawane pytania, pytania i odpowiedzi – w zależności od tego, co jest potrzebne. Jeżeli są to strony usługowe, wtedy opisuję wszystko to, z czym klient chce dotrzeć do swoich odbiorców.

Działam nie tylko „online”, ponieważ piszę też zajawki do podcastów, teksty do newsletterów albo tworzę wpis blogowy z otrzymanego materiału video. Zmieniam format treści i dzięki temu docieram do innych odbiorców, ponieważ jedni słuchają, drudzy czytają. Więcej o rodzajach tekstów przeczytasz w tekście: „Rodzaje tekstów w content marketingu”. Wykonuję też „klasyczny” copywriting, czyli przygotowuję teksty, wspieram działy marketingu oraz PR lub firmy, które takich działów nie mają, a potrzebują pomocy specjalistów. Udzielam również konsultacji marketingowych.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Copywriter jak dziennikarz

Copywriter przypomina dziennikarza, a granica między tymi zawodami powoli się zaciera. Opierając się na własnym doświadczeniu, przytoczę jedną z historii. Kiedy zaczynałem przygodę w radiu, napisałem tekst, który miałem przeczytać i puścić w jednym z programów. Stworzyłem treść, a potem przekazałem do sprawdzenia doświadczonej redaktorce. Zerknęła na tekst i powiedziała, że muszę go skrócić, a moim założeniem było to, by był jak najdłuższy. Dopiero wtedy zrozumiałem zasadę „minimum słów, maksimum treści”. Mój tekst miał 7 zdań, redaktorka skróciła go do 3, a on był tak samo wartościowy.

W copywritingu jest podobnie. Jeżeli uprawiasz tak zwane „lanie wody”, to takie działanie bardziej odpycha twojego odbiorcę niż go przyciąga. Dlatego dobrze jest napisać o zaletach, zastosowaniu, możliwościach, a unikać sformułowań, że coś jest „super” albo „lepsze od konkurencji”.

Pamiętaj, że dobrego tekstu nie da się napisać w kilka minut. Wymaga to odpowiedniego przygotowania: zebrania informacji, zapoznania się z materiałami przekazanymi przez klienta, stworzenia treści oraz zredagowania jej. Wiem, że tekst stworzony na szybko i tak wróci do poprawki lub nie przyjmie się dobrze wśród czytelników, czyli potencjalnych klientów.

treści na stronę

Na co zwrócić uwagę przy szukaniu copywritera do współpracy?

Szukając copywritera zwróć uwagę na poniższe kwestie, które pomogą zarówno Tobie, czyli klientowi, jak i copywriterowi, znaleźć wspólny język:

Otwartość

Opowiedz copywriterowi o swoich potrzebach, a po wstępnym przedstawieniu szczegółów, pozwól mu poprowadzić rozmowę. Spotykam copywriterów, którzy rozmawiają z klientami, jakby się ich bali. Przyjmują wytyczne oraz wskazówki od klientów i wykonują zlecenie według poleceń. To nie powinno tak działać. Klient ma doświadczenie w swojej branży, jednak nie w copywritingu. To copywriter powinien powiedzieć: „Nie zrobię tego w ten sposób, tylko inaczej, ponieważ będzie to zgodne ze sztuką i może przynieść lepszy efekt”.

Jeśli specjalista przedstawi kolejne propozycje, to wiesz, że trafiłeś na odpowiednią osobę. Uważam, że copywriter powinien być otwarty, komunikować, jakie ma uwagi i zalecenia, co by zmienił, a czego by w ogóle nie umieszczał. To pokazuje jego zainteresowanie współpracą i zaangażowanie w nią.

Dostępność

Będziesz mieć dużo pytań i wątpliwości, przynajmniej na początku, więc dobrze, byś w miarę szybko otrzymywał odpowiedzi. Nie mówię, że copywriter ma być dostępny 24h (o czym poniżej, w akapicie o współpracy) jednak, jeśli dostajesz odpowiedź po 2 -3 dniach to może być to uciążliwa współpraca. Szczególnie, gdy zdarzają się w sytuację, kiedy potrzebujesz treść ASAP (tak szybko jak to możliwe).

Ustal na początku, kiedy i w jaki sposób będziecie się kontaktować. Podkreśl, że dostępność i kontakt są dla ciebie kluczowe. Może się okazać, że stały kontakt nie będzie potrzebny, a może dojść do sytuacji, gdzie będziecie w kontakcie cały czas. Wszystko zależy od zlecenia. Nie ma tu reguły.

Brief

Brief to dokument, który powinieneś otrzymać od copywritera. Zawiera on pytania dotyczące twojej firmy, usług lub produktów. Pytania mogą być szczegółowe, ale też bardzo ogólne. Podesłanie takiego dokumentu świadczy o profesjonalizmie osoby, z którą chcesz podjąć współpracę.

Wypełnij brief dokładnie i przekaż wszystkie szczegóły, nawet te, które twoim zdaniem, nie mają sensu. Copywriter musi opowiedzieć o Twojej firmie/produkcie/usłudze, dlatego zostaw tyle informacji, ile tylko się da. Jeśli posiadasz materiały z przeszłości, które można wykorzystać lub zaktualizować, daj o tym znać. Możliwe, że z biegiem czasu pojawią się kolejne pytania i niejasności do rozwiązania. Nie zrażaj się tym, ponieważ to nic złego. Im więcej pytań i odpowiedzi tym lepszy efekt końcowy.

Przykładowe teksty

Mam tutaj na myśli teksty, które copywriter napisał w przeszłości i może je wysłać jako przykłady: plik Word, PDF, link do strony, gdzie znajduje się tekst. Jako klient możesz poprosić copywritera o napisanie przykładowego, płatnego tekstu. W ten sposób sprawdzisz czy styl i forma będzie odpowiadać temu, czego potrzebujesz. Zdarza się, że dopiero po drugim lub trzecim tekście copywriter dogrywa się z klientem i nadają na wspólnej fali. Nawet jeśli pierwszy tekst był zły, to z takich problemów rodzą się też dobre współprace.

Współpraca z copywriterem

W momencie, gdy wybrałeś już specjalistę, nie zostawiaj go samego sobie. Współpracuj, a nie zlecaj i zapominaj. Potraktuj go jak dietetyka lub architekta, z którym jesteś w kontakcie. Copywriter musi poznać twoje potrzeby, porozmawiać i wczuć się w twoje wyobrażenie tego, czego oczekujesz. W tym pomaga, wspomniany już wyżej, brief marketingowy. Wypełnij dokumenty, określ swoje cele i daj działać specjaliście.

Możesz poinformować go, że jesteś do dyspozycji, chętnie weźmiesz udział w konsultacji merytorycznej i można mieć w Tobie oparcie. Nawet po wypełnieniu briefu, przesłaniu materiałów, to wciąż Ty jesteś specjalistą w branży, a copywriter może wrócić z pytaniem w każdym momencie.

Znowu napiszę, jak sytuacja na linii klient – copywriter, wygląda u mnie. Jeżeli jestem już po słowie z klientem, otrzymałem wypełniony brief oraz niezbędne materiały, to nie kontaktuję się ze zlecającym do o momentu wysłania gotowego tekstu (chyba, że mam istotne pytania). Klient otrzymuje gotowy tekst i teraz ma czas na jego akceptację lub wniesienie uwag.

Nie pracuję z klientami online lub spotykając się w biurze. Oczywiście ta zasada nie dotyczy konsultacji marketingowych czy omawiania projektów. Mam tutaj na myśli sytuację, w której, np. spotykamy się online i piszemy razem tekst. W przeszłości próbowałem tego rozwiązania i jest to jedna z gorszych metod współpracy.

Jak pracuje copywriter?

Jeżeli copywriter mówi, że przygotuje tekst do wtorku, to ma na myśli cały dzień do godziny 23:59. Inaczej jest w sytuacji, gdy umówiliście się na konkretną godzinę. Daj czas osobie, z którą działasz, a jeżeli wydarzy się coś, co opóźni realizację, dostaniesz informację. Oczywiście nie mogę ręczyć za każdego, jednak tak powinno to wyglądać.

Posłuchaj odcinka: „Copywriting a ceny, czyli za co płacisz specjalistom od tworzenia treści”

Każdy ma na to inny pomysł. Wszystko zależy od osoby, rodzaju zleceń i możliwości. Ja staram się nie pracować, np. 8:00-16:00 lub 9:00- 17:00. Nie zawsze mam wenę do pisania i zdarzają się dni, kiedy pracuję tylko godzinę. Leżę na kanapie i piszę tekst, który nie jest obrobiony i nie ma jeszcze sensu, ponieważ jest zbitką moich myśli, pierwszym etapem, luźnymi propozycjami.

Są też dni, kiedy wstaje o 8:00 i ogarniam mnóstwo tekstów, odpisuję na maile i spotykam się z dziewczynami, z którymi pracuję. Jeżeli robię research do artykułu, to mogę go robić skąd chce, natomiast ostateczna wersja tekstu wymaga odpowiednich warunków i skupienia. W momencie, gdy działam na serio i na pełnych obrotach to staram się pracować przy biurku, a nie na hamaku czy kanapie, ponieważ to, moim zdaniem, trochę rozleniwia.

W pracy wykorzystuję technikę „Pomodoro”. Po krótce: ta technika to zegar odmierzający 25 minut na zadanie, potem 5 minut przerwy i znowu 25 minut na zadanie. Spróbuj wykonać to samo zadanie za pomocą tej techniki oraz bez niej. Stosując technikę, wykonasz zadanie o wiele szybciej, ponieważ widzisz zegar i wiesz, że musisz zdążyć. Co więcej, są zadania, które zrobisz w 25 minut lub krócej, a do tej pory robiłeś je w godzinę, dlatego, że co chwilę coś cię rozpraszało i nie kontrolowałeś czasu.

Jak zostać copywriterem?

Na koniec odpowiedź na pytanie, które zadają osoby myślące o pracy w branży copywritingu, marketingu internetowym, i reklamy. Nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale mogę przytoczyć dwie możliwości. Pierwsza z nich to bycie samoukiem. Polega na założeniu bloga, pisaniu, pisaniu, pisaniu, przyjmowaniu krytyki czytelników i dalszym pisaniu. W ten sposób sprawdzisz nie tylko swoje umiejętności, ale przede wszystkim przekonasz się, czy chcesz to robić.

Tworzenie treści tylko z pozoru wydaje się łatwe i przyjemne. Realnie to mozolna robota, wymagająca researchu w sieci, weryfikowania i dopasowywania komunikatu do odbiorcy. Ostateczna wersja tekstu nigdy nie wygląda tak jak wersja początkowa, a niektóre z treści tworzy się nawet kilka dni. Zdarzają się sytuacje, gdzie po oddaniu artykułu, będzie on jeszcze długo dopieszczany.

Drugie rozwiązanie to staż w agencji reklamowej/contentowej. Jeśli trafisz na odpowiednich ludzi, to od samego początku będziesz pod opieką specjalistów, którzy pokażą, co i jak robi się w praktyce. Nie będziesz uczył się teorii (chociaż pewnie trochę też), tylko będziesz pracować na żywych organizmach. Osobiście napiszesz teksty i popełnisz błędy, które wskażą Ci specjaliści. Podpowiedzą, co jest nie tak i jak możesz to poprawić. Będziesz pracować tak długo, aż nabierzesz wprawy.

Więcej o początkach w copywritingu posłuchasz w odcinku podcastu: „Jak zostać copywriterem? Gdzie zacząć i jakich błędów unikać?”

Potrzebujesz wsparcia copywritera? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.