Skip to main content

Brief marketingowy to dokument, od którego agencje marketingowe zwykle zaczynają współpracę z klientem. Do etapu jego wypełnienia trzeba podejść z dużym zaangażowaniem, ponieważ to właśnie od niego zależy przebieg całej realizacji zlecenia. Powinno traktować się go jako plan działania, drogowskaz, a także przepis na dobre wykonanie zadania. Wyjaśniamy, czym dokładnie jest i jak powinien wyglądać brief marketingowy!

Brief marketingowy to synonim wzajemnego zrozumienia intencji oraz konkretnych zamiarów kluczowych w komunikacji, jeśli chodzi o tworzenie strategii marketingowej. W przeciwnym razie może dojść do wielu nieporozumień i niekończących się poprawek. Ciągłe odsyłanie projektu tylko marnuje czas obu stron, a także może odbić się na jego jakości. By tego uniknąć, należy już na samym początku przygotować dobry brief marketingowy. Dowiedz się, jak to zrobić!

Co to jest brief marketingowy?

Termin „brief marketingowy” bezpośrednio nawiązuje do angielskiego słowa brief, oznaczającego dosłownie „streszczenie”. Zwykle ma formę dokumentu tekstowego lub opisowej prezentacji. Może być przedstawiony na specjalnym spotkaniu, ale też załączony do wiadomości mailowej.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Co to jest brief marketingowy? W praktyce to znacznie więcej niż tylko skrótowe przedstawienie projektu i jego założeń. To niezwykle ważne narzędzie komunikacyjne, które pozwala w pełni określić oraz przekazać zadanie stawiane agencji reklamowej, grafikowi oraz innym zleceniobiorcom. Z jego pomocą można wielowymiarowo przedstawić całą wizję danego projektu. Dzięki niemu wykonawca wie, jak ma zrealizować dane zadanie, a także ma pewność, że spełni oczekiwania zleceniodawcy. Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu briefu, zapraszam na konsultacje marketingowe.

Posłuchaj odcinka podcastu w temacie briefu i współpracy z klientem

Co powinien zawierać brief marketingowy?

Dobrze przygotowany brief marketingowy powinien być maksymalnie szczegółowy. Duża ilość informacji pomaga wykonawcom, np. copywriterom, lepiej zrozumieć projekt oraz oczekiwania zleceniodawcy. Z powodzeniem da się wyznaczyć kilka podstawowych zagadnień, które koniecznie trzeba dokładnie opisać. Co powinien zawierać brief marketingowy? Wszystko zależy od jego przeznaczenia – inne informacje będzie zawierał brief pod stworzenie strony internetowej, inny pod teksty na stronę internetową, a jeszcze inny pod stworzenie podcastu firmowego. Najlepiej jest umieścić w nim poniższe sekcje.

Produkt

Na początek należy dokładnie opisać przedmiot projektu. Powinno się szczegółowo opowiedzieć o tym, jakie produkty/usługi oferuje firma. Warto dołączyć dodatkowe materiały, jak linki, nagrania wideo czy fotografie. Wykonawca musi dobrze poznać markę, dla której ma wykonać projekt.

Grupa docelowa

Forma zlecenia w ogromnej mierze zależy od tego, do kogo jest skierowana. Koniecznie trzeba przedstawić charakterystykę grupy docelowej według podstawowych kryteriów: demograficznych (m.in. wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania), społeczno-ekonomicznych (m.in. zawód, dochody, sytuacja finansowa) oraz behawioralnych (m.in. częstotliwość zakupów, znajomość marki, podejście do ceny). Zanim przygotuje się brief reklamowy warto przeprowadzić badania, które pomogą uzyskać informacje również na takie tematy, jak np. reagowanie na wybrane działania marketingowe, preferencje wizualne, zwracanie uwagi na jakość itp.

Cel

Niezwykle istotnym elementem briefu marketingowego jest określenie celu projektu. Może on np. skupiać się na poprawie wyników sprzedaży online, wzmocnieniu pozycji marki (brandingu) czy pozyskaniu ruchu na stronie. Jasno wyznaczając cel można prawidłowo dobrać odpowiednie narzędzia i działania marketingowe.

Wskaźniki sukcesu z kampanii reklamowej

Doskonałym rozwiązaniem jest jasne określenie tego, co będzie wskazywało na, że kampania jest faktycznie skuteczna. Dzięki temu będzie można ją lepiej zoptymalizować. Mogą to być np.: bounce rate (współczynnik odrzuceń), czas spędzony na stronie czy zaangażowanie podczas wizyty. Świetnym zabiegiem jest też udostępnienie raportów np. z Google Analytics.

Przekaz reklamowy

W tej sekcji należy dokładnie opisać całą zawartość merytoryczną przekazu. Najlepiej jest wprost opisać korzyści i cechy produktu/usługi, które mają zostać najwyraźniej zakomunikowane odbiorcom. Warto zawrzeć też wszystkie dodatkowe informacje, np. o akcjach promocyjnych, przecenach, nowych kolekcjach itp.

Bardzo ważne jest również zasugerowanie motywu przewodniego (jeśli jakiś istnieje). Następnie dobrze jest dookreślić pożądaną nomenklaturę i sformułowania (np.  używanie popularnych anglicyzmów lub ich wystrzeganie się). Bardzo pomocne jest także określenie preferowanych form reklamowych. W przekazie reklamowym może pomóc osoba odpowiedzialna za copywriting.

treści na stronę

O czym jeszcze pamiętać wypełniając brief marketingowy?

Strony docelowe (landing pages)

W przypadku kampanii internetowych brief marketingowy koniecznie powinien zawierać adresy URL stron, do których będą przekierowywać reklamy. Dzięki temu wykonawcy mają wgląd w pełne doświadczenie z poziomu klienta, a także mogą jeszcze lepiej poznać reklamowane produkty/usługi.

Czas trwania kampanii

Niezwykle ważny jest planowany czas trwania kampanii. Wykonawca wiedząc, jak długi ma być ten okres, może oszacować jak zorganizować przebieg pracy, ile musi w niego zainwestować, a także jakie realne efekty może osiągnąć. Bardzo ważne jest też określenie tego, czy współpraca ma być ciągła, jednorazowa czy będzie okresowo się powtarzać.

Budżet na kampanię

To zdecydowanie jedna z najistotniejszych sekcji briefu marketingowego. Wykonawca może dobrać odpowiednie narzędzia i stworzyć plan działania, dopiero wtedy, gdy wie jakimi środkami będzie dysponować. Ustalenie tej kwoty na samym początku zapobiega problemom w przyszłości, szczególnie niedopłatom.

Przygotowanie kreacji reklamowych

W tej sekcji należy opisać wszystkie kwestie związane z oprawą graficzną i identyfikacją wizualną. Należy zaprezentować księgę znaku (jeśli marka ją posiada), a także przedstawić m.in. konstanse reklamowe, kolorystykę czy wykorzystywane czcionki. Najrozsądniej jest także dołączyć dodatkowe materiały, takie jak logotyp (w formacie .PNG lub .EPS), aktualnie wykorzystywane materiały graficzne, a także lookbooki, key visuale, logo manuale itp. Dzięki temu wykonawca będzie w stanie stworzyć projekt spójny z marką.

Dane kontaktowe Klienta

Na koniec warto zawrzeć zestaw podstawowych danych kontaktowych, co usprawni komunikację. Najlepiej jest podać: pełną nazwę firmy/marki (wraz z NIP-em), dane osoby kontaktowej, numer telefonu, adres e-mail oraz adres URL strony głównej.

Dlaczego brief marketingowy jest istotny?

W briefie reklamowym może znaleźć się jeszcze szereg innych informacji i materiałów niż te wymienione. Im bardziej jest szczegółowy, tym mniej pozostawia się miejsca na niedomówienia. W ten sposób minimalizuje się ryzyko nieporozumień, błędów czy różnic. Projekt w efekcie zostanie wykonany szybciej i lepiej! To niezwykle ważne, szczególnie w przypadku marketingu internetowego.

Przygotowując brief musisz też zwrócić uwagę czy działania będą prowadzone w internecie (tu może pomóc SEO copywriting) czy w tradycyjnych mediach, a może tu i tu. Plan tworzony „do internetu” różni się od tego „klasycznego”, ale w jednym i drugim najważniejszy jest człowiek. Miałem okazję wypowiedzieć się w tym temacie w artykule Kordiana Minkiny: Jak pisać dobre teksty pod SEO w 2020.

Zobacz krótkie video, w którym tłumaczę dlaczego nie warto pracować bez briefu

Jednak wracając – dlaczego brief reklamowy jest istotny? Jeśli zostanie dobrze przygotowany, usprawni pracę. Dzięki niemu nie trzeba umawiać się na dziesiątki spotkań ani wymieniać setek maili w celu ustalenia szczegółów. Zmniejsza się także liczbę poprawek i zmian. Precyzyjnie przedstawiona wizja jest niezwykle pomocna wykonawcom. Wykluczenie zakłóceń komunikacyjnych pozwala też uniknąć potencjalnych sporów, opóźnień czy innych problemów z realizacją.

Brief marketingowy jest ważnym narzędziem, które jest pomocne obu stronom. Warto poświęcić czas na jego solidne przygotowanie, ponieważ będzie miał wpływ na cały proces realizacji. Postaraj się jak najdokładniej przedstawić swoją wizję i oczekiwania, a otrzymasz właśnie to, czego potrzebujesz!

Potrzebujesz pomocy? Planujesz kampanię marketingową i chcesz skorzystać z porady? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.