Skip to main content

Content marketing zyskuje coraz większe grono zwolenników, którzy przekonali się o jego zaletach i dziś są uznanymi na rynku markami cieszącymi się dobrymi wynikami sprzedażowymi. Jakiego rodzaju treści warto tworzyć, by zyskać uwagę klienta?

Solidnie i merytorycznie przygotowany tekst jest punktem wyjścia do dalszych działań, których celem jest „kupienie” uwagi odbiorcy, wejście z nim w interakcje i sprawienie by stał się naszym klientem.

Zawieranie więzi z klientem poprzez treści

W dobie mechanizmów blokujących reklamy content marketing stał się jednym z najważniejszych mechanizmów komunikacji z klientem. Pozwala zainteresować określoną grupę odbiorców danym produktem lub usługą, oswoić ich z brandem i stopniowo do niego przyzwyczajać. Nie jest to jednorazowe działanie, lecz proces zawierania więzi z klientem poprzez treści, które są z punktu widzenia odbiorcy użyteczne.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Konsekwencją tak powstałej relacji jest zachęcenie konsumentów do zakupu teraz i w przyszłości. W ten sposób tworzy się grupa wierna danej marce. Content marketing jest więc strategią marketingową, która z jednej strony przekłada się na wzrost wyników sprzedażowych, a z drugiej kreuje pozytywny wizerunek marki. Działania content marketingowe są dziś niezbędne do tego by budować rozpoznawalność i trafiać z przekazem do coraz szerszego segmentu odbiorców marketingu internetowego.

Treściom trzeba nadać odpowiednią formę biorąc pod uwagę specyfikę naszej grupy docelowej. Content może przybrać format tradycyjnego tekstu na stronę internetową: artykułu, poradnika, raportu, materiału video, podcastu czy infografiki. Dla młodszego odbiorcy atrakcyjniejszą formą będą grafiki, webinaria czy e-booki. Z kolei klienta biznesowego mogą bardziej zainteresować twarde dane w postaci raportu czy poradnika. Ważne by przekaz był czytelny, spójny, wiarygodny i przyjazny w odbiorze, a jednocześnie użyteczny. Wszystkie działania związane z tworzeniem treści powinen poprzedzać brief marketingowy.

Blogi firmowe

Coraz więcej przedsiębiorstw przekonuje się o zaletach prowadzenia bloga firmowego. W ten sposób firma może pozycjonować się na eksperta w swojej branży publikując treści, które mają walor edukacyjny. Za pośrednictwem bloga można doradzać w zakresie oferowanych produktów lub usług, rozwiewać wątpliwości związane z ich zastosowaniem, podpowiadać ciekawe rozwiązania, dawać praktyczne wskazówki. W działania możemy zaangażować copywritera lub stworzyć własny zespół do tworzenia treści i zatrudnić content managera.

Trzeba jednak doskonale znać specyfikę swojej branży i problemy, z którymi spotykają się nasi odbiorcy tak by nie tylko dostarczyć im fachowej wiedzy, ale też pomagać w podjęciu decyzji. Blog to doskonały kanał porozumiewania się z konsumentami pod warunkiem, że nasz przekaz jest wartościowy, bo tylko tak zyskamy w oczach potencjalnych klientów.

Zobacz moje wystąpienie na trzeciej edycji „Sempresso”

Blog firmowy spełni swoją funkcję, jeżeli będzie prowadzony z pomysłem. Oprócz merytorycznych i przydatnych dla klienta treści dorzuć np. jakąś ciekawostkę, poradę, film instruktażowy czy kilka zdjęć. To z pewnością uatrakcyjni Twój przekaz i przyciągnie więcej odbiorców.

Poradniki

Poradniki powinny odnosić się do konkretnych sytuacji i problemów, z którymi borykają się użytkownicy. Pamiętaj, że czytelnik oczekuje rzeczowych informacji i precyzyjnych rozwiązań. Unikaj treści, które odnoszą się do ogółu, czyli tak naprawdę są o niczym. Skoncentruj się na danym problemie, podaj przykłady i formułuj konkretne rozwiązania. Pisz prostym, zwięzłym i zrozumiałym językiem, bez używania skomplikowanych wyrażeń. Zadbaj o ciekawą formę poradnika, by nie był on tylko zwykłym tekstem. Wprowadź elementy grafiki bądź video by lepiej zaakcentować to co chcesz przekazać.

Na koniec postaw się w roli odbiorcy swojego tekstu i odpowiedz sobie na pytanie czy jest on praktyczny i użyteczny? Czy pomógł ci uporać się z problemem lub rozwiać wątpliwości? Umieść w tekście wszystkie informacje, o których sam chciałbyś się dowiedzieć będąc klientem.

Treści eksperckie

Treści eksperckie są chętnie stosowaną formą content marketingu i copywritingu. To nic innego jak głos eksperta z danej dziedziny, który odnosi się do aktualnych trendów czy nowinek branżowych. Skupiając się na określonym zagadnieniu możesz wpleść elementy własnego case study pokazując jak twoja firma zareagowała na konkretną sytuację i jakie były tego rezultaty. Materiały te często mają szerszy kontekst, ponieważ odnoszą się np. do bieżącej sytuacji w branży czy kierunków jej rozwoju. Publikując tego rodzaju treści budujesz ekspercki wizerunek marki i kreujesz się na lidera w branży. Jeśli prowadzisz podcast firmowy, możesz wykorzystać go również na blogu.

Wywiady

Wywiad jest świetną opcją prezentacji marki. Może przybrać formę pisaną lub rozmowy video publikowanej w różnego rodzaju mediach branżowych. Wywiady najczęściej przeprowadzane są z prezesami firm lub specjalistami w konkretnej dziedzinie. To od ciebie zależy, którymi informacjami dotyczącymi brandu będziesz chciał się podzielić z czytelnikami.

Rozmowa z przedstawicielem firmy nie powinna ograniczać się wyłącznie do suchych faktów. Warto dzielić się własnymi doświadczeniami, obserwacjami i wnioskami. Zamieść w rozmowie wszystkie najistotniejsze informacje, które chcesz przekazać, a na koniec podziel się ciekawostkami z życia firmy. To z pewnością ociepli Twój wizerunek.

Recenzje

Nie ma lepszej reklamy dla produktu czy usługi niż rekomendacja zadowolonego klienta. Czytanie recenzji jest dość częstą praktyką stosowaną przez konsumentów przed dokonaniem zakupu. Odbiorcy chętnie sięgają po opinie innych użytkowników. Rekomendacja wzbudza zaufanie do danej marki i przyspiesza decyzję o zakupie szczególnie u osób niezdecydowanych.

By dodatkowo wzmocnić przekaz, firmy często opierają się na pozytywnych komentarzach wystawionych przez liderów opinii, influencerów, blogerów. Ceniona i uznana w społeczeństwie osoba zadowolona z oferty wzbudza jeszcze większe zaufanie dzięki czemu klienci chętniej sięgają przez reklamowane w ten sposób produkty czy usługi.

Opisy produktów

Opisy produktów są zbiorem kompletnych i wyczerpujących informacji dotyczących oferowanych przedmiotów. To szczegółowe dane zawierające wszystkie interesujące klienta parametry, skład produktu, sposób jego użytkowania, zastosowanie, działanie, dostępność itp. Opisy produktów są dopełnieniem tego co konsument znajdzie w ofercie katalogowej danej firmy.

Opisy produktów mają dwa cele: wyjaśnić właściwości i funkcje produktu oraz zachęcić do jego nabycia. Skoncentruj się więc na rzetelnym opisie i wyartykułowaniu zalet, jednocześnie unikając uogólnień i sformułowań, które można przeczytać wszędzie.

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu treści? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.