Widoczny jest wzmożony ruch w zamykaniu i zawieszaniu wizytówek Google Moja Firma. Sprawdź oficjalne wytyczne, proces weryfikacji oraz dowiedz się więcej o istotnej dywersyfikacji źródeł ruchu – na wszelki wypadek.
Spis treści
Czystki w Google Moja Firma?
Już od pewnego czasu mówiło się o zmianach w wizytówkach Google. W planach było stawianie na jakość i weryfikowanie autentyczności istnienia firm. Co jakiś czas wysyłane były powiadomienia o wyłączonych wizytówkach albo ich zawieszeniu. Jednak od końca października 2022 lista wyłączonych miejsc w mapach Google ekspresowo się powiększa i mam wrażenie, że na ten moment jest to działanie trochę na oślep. Wyszukiwarka wyrzuca wszystkie wizytówki, które wydają się jej podejrzane, nawet te prawdziwe i czeka na kontakt właścicieli w sprawie ich przywrócenia.
Jeżeli udało Ci się odblokować swoją wizytówkę, daj znać w komentarzu, co należało zrobić i jaki był czas oczekiwania na przywrócenie wizytówki.
Rozumiem sam zamysł. Rozsądne jest stawianie na wyłącznie istniejące przedsiębiorstwa i pozbycie się tzw. „spam adresów” firm widmo, które nie mają siedziby w danym miejscu, a zależy im wyłącznie na zaistnieniu w wynikach wyszukiwania w danym mieście. Jednak to właściciele profili Google Moja Firma i użytkownicy tych wizytówek tracą najwięcej. Poniżej przykład z forum oficjalnego supportu Google, gdzie właściciel biznesu posiadał trzy legalne wizytówki. Obecnie została mu jedna, z najmniejszego oddziału.
Cały wątek dostępny jest tutaj. Jeżeli prowadzi się mały zakład usługowy to jeszcze przejdzie, jednak co w przypadku oddziału bankowego, który nagle znika z wizytówki Google? Według mnie może wzbudzać to podejrzenia i wątpliwości klientów. Wiem, że to Google jest właścicielem i z Google Moja Firma może robić, co chce. Chodzi mi tutaj głównie o przyzwyczajenie użytkowników i traktowanie na zasadzie „było – nie ma”. Z informacji, które podają specjaliści na forum Google wynika, że na odpowiedź trzeba czekać czasami aż pięć tygodni. Oficjalne wytyczne na temat wizytówki znajdują się tutaj.
Wizytówka Google – oficjalne wytyczne i weryfikacja
Wytyczne w pigułce na swoim fanpage opublikował Paweł Gontarek (Zgred):
Z moich obecnych doświadczeń w sprawie odblokowania wizytówek wynika, że jest podział na poziom trudności, który prawdopodobnie przypisywany jest losowo. Możemy zostać poproszeni przez specjalistów z Google Moja Firma o dostarczenie numeru NIP oraz zdjęć, które potwierdzają, że firma rzeczywiście mieści się pod danym adresem.
Jednak czasami weryfikacja może być nie do przejścia dla przedsiębiorców, na przykład przez nazwę firmy w CEIDG. Co w przypadku, kiedy firma ma jedną nazwę, a różne PKD? Dla przedsiębiorcy lepszym rozwiązaniem będzie odpowiednie nazwanie każdego z biznesów czymś więcej niż imieniem i nazwiskiem lub nazwą firmy. Kolejnym problemem może być m.in dostarczenie zezwolenia na prowadzenie działalności pod danym adresem w przypadku wynajmu lokalu. Podobnie z rachunkiem za usługi komunalne, gdy w przypadku danego budynku kilka firm rozlicza się wspólnie z właścicielem. Liczę na to, że specjaliści od GMF wezmą to pod uwagę.
Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma to nie wszystko
Poniższy screen pokazuje, dlaczego nie warto opierać się wyłącznie na wizytówce, która jest bezpłatna. Należy dywersyfikować źródła reklamy czy ruchu – nazwij to dowolnie. Podobna sytuacja miała miejsce na Facebooku i Instagramie. Serwisy społecznościowe upadły na chwilę, a wiele firm, szczególnie z branży modowej, było obecnych tylko tam. Awaria social mediów spowodowała natychmiastowe odcięcie od obecnych i potencjalnych klientów. Tak samo jest z wizytówką w Google Moja Firma.
Jeśli jesteś obecny tylko w wizytówce Google Moja Firma, to sporo ryzykujesz. Jakie masz inne możliwości?
- Własna strona internetowa – stwórz niezależną stronę internetową na wykupionym serwerze oraz domenie. Postawienie darmowej strony w wizytówce Google to znowu 50% szans na przetrwanie.
- Media społecznościowe – prowadź działania reklamowe na Facebooku, Instagramie, TikToku i wszędzie tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa (oczywiście w połączeniu z innymi kanałami).
- Content marketing i SEO – postaw na treść, która pozwoli Ci wyświetlać się w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Pracuj nad tekstami na stronie internetowej, pisz bloga firmowego, buduj rolę eksperta. Promuj tę treść w mediach społecznościowych i wizytówce Google Moja Firma.
- Google ADS i Facebook ADS – wspieraj prowadzone działania poprzez reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania oraz w mediach społecznościowych. Postaw na remarketing oraz „reklamę od razu”, jeśli nie masz wystarczająco dużo czasu na pracę nad wynikami organicznymi.
Jeżeli stracisz jedno ze źródeł ruchu z pewnością to odczujesz, jednak w dalszym ciągu będziesz w grze. Zyskasz wtedy czas na przemyślenie strategii, wdrożenie zmian i dopasowanie się do zaistniałej sytuacji. Będziesz mógł pracować dalej przy jednoczesnych próbach przywrócenia/naprawienia straconego źródła.
Wizytówka Google a oszuści
Brzmi dziwnie, ale to dość popularne zjawisko. Jeżeli zdarzyło Ci się odebrać telefon z propozycją wyświetlania Twojej strony w wizytówce Google za jedyne 300 złotych netto na rok, to od razu podkreślam, że to oszustwo. Pracownicy Google nie dzwonią z propozycjami wyświetlania się w Google Moja Firma za pieniądze. Jest to (jeszcze) całkowicie darmowe. Nie mówię tu o wyświetlaniu się w samej aplikacji Google Maps/Google Street View, tylko o wizytówce w Google.
Zadzwoniła do Ciebie agencja reklamowa, która zaproponowała założenie i skonfigurowanie wizytówki za pieniądze? Jest to najbardziej ok i możesz się zgodzić albo nie na taką usługę. Jeśli słyszysz, że kończy się czas obecności Twojej wizytówki w Google i jesteś pytany o to, czy chcesz przedłużyć ją o kolejny rok – wiedz, że to ściema i nie daj się nabrać.
Więcej o oszustwach i o tym, na co uważać decydując się na działania marketingowe w internecie, mówiliśmy w odcinku podcastu: „Reklama w internecie – działania, opłaty i raporty, czyli jak nie dać nabić się w butelkę”
Jeżeli potrzebujesz pomocy działaniach marketingowych, w zakresie copywritingu, redakcji lub korekty tekstu albo konsultacji, zapraszam do kontaktu.