fbpx Skip to main content

Widoczny jest wzmożony ruch w zamykaniu i zawieszaniu wizytówek Google Moja Firma. Sprawdź oficjalne wytyczne, proces weryfikacji oraz dowiedz się więcej o istotnej dywersyfikacji źródeł ruchu – na wszelki wypadek.

Czystki w Google Moja Firma?

Już od pewnego czasu mówiło się o zmianach w wizytówkach Google. W planach było stawianie na jakość i weryfikowanie autentyczności istnienia firm. Co jakiś czas wysyłane były powiadomienia o wyłączonych wizytówkach albo ich zawieszeniu. Jednak od końca października 2022 lista wyłączonych miejsc w mapach Google ekspresowo się powiększa i mam wrażenie, że na ten moment jest to działanie trochę na oślep. Wyszukiwarka wyrzuca wszystkie wizytówki, które wydają się jej podejrzane, nawet te prawdziwe i czeka na kontakt właścicieli w sprawie ich przywrócenia.

Jeżeli udało Ci się odblokować swoją wizytówkę, daj znać w komentarzu, co należało zrobić i jaki był czas oczekiwania na przywrócenie wizytówki.

Rozumiem sam zamysł. Rozsądne jest stawianie na wyłącznie istniejące przedsiębiorstwa i pozbycie się tzw. „spam adresów” firm widmo, które nie mają siedziby w danym miejscu, a zależy im wyłącznie na zaistnieniu w wynikach wyszukiwania w danym mieście. Jednak to właściciele profili Google Moja Firma i użytkownicy tych wizytówek tracą najwięcej. Poniżej przykład z forum oficjalnego supportu Google, gdzie właściciel biznesu posiadał trzy legalne wizytówki. Obecnie została mu jedna, z najmniejszego oddziału.

Profile Google Moja Firma

Screen z forum „Profil Firmy Google – Pomoc”

Cały wątek dostępny jest tutaj. Jeżeli prowadzi się mały zakład usługowy to jeszcze przejdzie, jednak co w przypadku oddziału bankowego, który nagle znika z wizytówki Google? Według mnie może wzbudzać to podejrzenia i wątpliwości klientów. Wiem, że to Google jest właścicielem i z Google Moja Firma może robić, co chce. Chodzi mi tutaj głównie o przyzwyczajenie użytkowników i traktowanie na zasadzie „było – nie ma”. Z informacji, które podają specjaliści na forum Google wynika, że na odpowiedź trzeba czekać czasami aż pięć tygodni. Oficjalne wytyczne na temat wizytówki znajdują się tutaj.

Wizytówka Google – oficjalne wytyczne i weryfikacja

Wytyczne w pigułce na swoim fanpage opublikował Paweł Gontarek (Zgred):

Z moich obecnych doświadczeń w sprawie odblokowania wizytówek wynika, że jest podział na poziom trudności, który prawdopodobnie przypisywany jest losowo. Możemy zostać poproszeni przez specjalistów z Google Moja Firma o dostarczenie numeru NIP oraz zdjęć, które potwierdzają, że firma rzeczywiście mieści się pod danym adresem.

Wytyczne wizytówka GMF

Screen z korespondencji z Google

Jednak czasami weryfikacja może być nie do przejścia dla przedsiębiorców, na przykład przez nazwę firmy w CEIDG. Co w przypadku, kiedy firma ma jedną nazwę, a różne PKD? Dla przedsiębiorcy lepszym rozwiązaniem będzie odpowiednie nazwanie każdego z biznesów czymś więcej niż imieniem i nazwiskiem lub nazwą firmy. Kolejnym problemem może być m.in dostarczenie zezwolenia na prowadzenie działalności pod danym adresem w przypadku wynajmu lokalu. Podobnie z rachunkiem za usługi komunalne, gdy w przypadku danego budynku kilka firm rozlicza się wspólnie z właścicielem. Liczę na to, że specjaliści od GMF wezmą to pod uwagę.

Wytyczne Google Moja Firma

Screen z korespondencji z Google

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma to nie wszystko

Poniższy screen pokazuje, dlaczego nie warto opierać się wyłącznie na wizytówce, która jest bezpłatna. Należy dywersyfikować źródła reklamy czy ruchu – nazwij to dowolnie. Podobna sytuacja miała miejsce na Facebooku i Instagramie. Serwisy społecznościowe upadły na chwilę, a wiele firm, szczególnie z branży modowej, było obecnych tylko tam. Awaria social mediów spowodowała natychmiastowe odcięcie od obecnych i potencjalnych klientów. Tak samo jest z wizytówką w Google Moja Firma.

Grupa biznes 20 facebook

Screen z grupy „Biznes 2.0” na Facebook

Jeśli jesteś obecny tylko w wizytówce Google Moja Firma, to sporo ryzykujesz. Jakie masz inne możliwości?

  • Własna strona internetowa – stwórz niezależną stronę internetową na wykupionym serwerze oraz domenie. Postawienie darmowej strony w wizytówce Google to znowu 50% szans na przetrwanie.
  • Media społecznościowe – prowadź działania reklamowe na Facebooku, Instagramie, TikToku i wszędzie tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa (oczywiście w połączeniu z innymi kanałami).
  • Content marketing i SEO – postaw na treść, która pozwoli Ci wyświetlać się w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Pracuj nad tekstami na stronie internetowej, pisz bloga, buduj rolę eksperta. Promuj tę treść w mediach społecznościowych i wizytówce Google Moja Firma.
  • Google ADS i Facebook ADS – wspieraj prowadzone działania poprzez reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania oraz w mediach społecznościowych. Postaw na remarketing oraz „reklamę od razu”, jeśli nie masz wystarczająco dużo czasu na pracę nad wynikami organicznymi.
Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie”

Jeżeli stracisz jedno ze źródeł ruchu z pewnością to odczujesz, jednak w dalszym ciągu będziesz w grze. Zyskasz wtedy czas na przemyślenie strategii, wdrożenie zmian i dopasowanie się do zaistniałej sytuacji. Będziesz mógł pracować dalej przy jednoczesnych próbach przywrócenia/naprawienia straconego źródła.

Wizytówka Google a oszuści

Brzmi dziwnie, ale to dość popularne zjawisko. Jeżeli zdarzyło Ci się odebrać telefon z propozycją wyświetlania Twojej strony w wizytówce Google za jedyne 300 złotych netto na rok, to od razu podkreślam, że to oszustwo. Pracownicy Google nie dzwonią z propozycjami wyświetlania się w Google Moja Firma za pieniądze. Jest to (jeszcze) całkowicie darmowe. Nie mówię tu o wyświetlaniu się w samej aplikacji Google Maps/Google Street View, tylko o wizytówce w Google.

Zadzwoniła do Ciebie agencja reklamowa, która zaproponowała założenie i skonfigurowanie wizytówki za pieniądze? Jest to najbardziej ok i możesz się zgodzić albo nie na taką usługę. Jeśli słyszysz, że kończy się czas obecności Twojej wizytówki w Google i jesteś pytany o to, czy chcesz przedłużyć ją o kolejny rok – wiedz, że to ściema i nie daj się nabrać.

Więcej o oszustwach i o tym, na co uważać decydując się na działania marketingowe online, mówiliśmy w odcinku podcastu: „Reklama w internecie – działania, opłaty i raporty, czyli jak nie dać nabić się w butelkę”

Jeżeli potrzebujesz pomocy działaniach marketingowych, w zakresie copywritingu, redakcji lub korekty tekstu albo konsultacji, zapraszam do kontaktu.

Piotr Polok

Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.