Skip to main content

Jednym z najczęstszych pytań, na jakie muszę odpowiadać nie tylko w sytuacjach zawodowych, ale też prywatnych, jest „co to jest copywriting?”. To zapożyczenie z języka angielskiego nie ma polskiego odpowiednika, co dodatkowo utrudnia zrozumienie istoty tej działalności. W tym tekście staram się wyjaśnić, czym właściwie się zajmuję i dlaczego warto korzystać z takich usług!

Copywriting – co to?

Copywriting jest definiowany na wiele różnych sposobów. Już sam źródłosłów jest ciekawy. Wbrew pozorom, pierwszy człon nie pochodzi od angielskiego słowa copy, czyli „kopia”. Nawiązuje bowiem do łacińskiego copiae, które ma wiele znaczeń, ale wśród nich wymienić można „obfitość”. Drugi człon pochodzi od angielskiego writing, czyli „pisać”. Połączenie to można więc interpretować jako „pisanie wielu tekstów”. Na przestrzeni lat jego znaczenie się zmieniało, a obecne rozumienie utrwaliło się na przełomie XIX i XX wieku, kiedy marketing zaczął intensywnie się rozwijać.

Uśredniając większość znalezionych definicji, można stwierdzić, że copywriting to proces tworzenia perswazyjnych, funkcjonalnych treści wykorzystywanych głównie w reklamie i marketingu.

W praktyce copywriting to znacznie więcej niż pisanie tekstów, które mają przekazać określony komunikat. Polega niejako na utożsamianiu się z potencjalnym klientem, tak by być w stanie przemówić do niego językiem korzyści. Skuteczna reklama musi bowiem opierać się na oryginalnej, rzetelnej i interesującej treści. Ma przekonać odbiorcę, wzbudzić jego zaufanie, a w konsekwencji namówić do zakupu określonego dobra lub skorzystania z konkretnej usługi.

Posłuchaj odcinka podcastu: „Copywriting a ceny, czyli za co płacisz specjalistom od tworzenia treści”

Każda branża ma swoją specyfikę, sprecyzowane potrzeby i cele oraz konkretną grupę odbiorców. Tworząc teksty reklamowe trzeba uwzględnić m.in. do kogo mówimy i na tej podstawie odpowiednio dostosować język przekazu. Tylko w ten sposób treści będą miały szansę dotrzeć i utrwalić się w świadomości odbiorców.

Istotne z punktu tworzenia treści jest także to, jakimi kanałami będą one dystrybuowane – czy będzie to strona internetowa, blog, prasa branżowa czy media społecznościowe. Każde medium funkcjonuje inaczej, oddziałując na odbiorców w konkretny sposób. Świadomy copywriter wie, jak przygotować tekst, by był przystępny, dostosowany do wymogów technicznych i formalnych, a zarazem angażujący, intrygujący i oryginalny.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Co oznacza copywriting?

Pisać każdy może, ale nie każdy może zostać copywriterem. Dlaczego? Ponieważ copywriting nie jest zwykłym przelewaniem myśli na papier, to zdecydowanie coś więcej. I właśnie to „coś” wyróżnia osoby tworzące treści reklamowe. Osoba, która chce zacząć pracę z tekstem musi mieć odpowiednie predyspozycje, lekkie pióro i duże pokłady kreatywności.

Oto 5 podstawowych elementów, które pomagają swobodnie działać w copywritingu:

Research

Jeszcze przed rozpoczęciem pisania tekstu należy dokładnie zgłębić opisywany temat, korzystając z fachowej wiedzy. Ważna jest nie tylko umiejętność szukania wiarygodnych źródeł, ale też weryfikowania znalezionych informacji. Sprawdzone dane pozwalają rzetelnie i wyczerpująco podejść do zagadnienia. Selekcja znalezionych informacji ma ogromny wpływ na jakość treści.

Kreatywność

Istotne jest lekkie pióro i łatwość w formułowaniu myśli, tak by na podstawie zgromadzonej wiedzy tworzyć unikalne treści, które skutecznie przykują uwagę. Potrzebna jest zarówno rozwinięta wyobraźnia, jak i swoboda w tworzeniu unikalnych materiałów. W wielu przypadkach oryginalne, nieszablonowe podejście od razu zapada w pamięć i pomaga wyróżnić się spośród konkurencji. Przede wszystkim warto jednak postawić się w miejscu klienta, by zrozumieć jego oczekiwania.

Terminowość i samodyscyplina

W pracy tej potrzebna jest również umiejętność efektywnego zarządzania swoim czasem. Dzięki dobrej organizacji można terminowo wywiązywać się z powierzonych zadań. Pisanie tekstów wbrew pozorom jest długotrwałym zajęciem. Wiele zależy nie tylko od ilości, ale też charakteru treści. Często zdarza się, że nad krótkim przekazem (np. tekstem do minutowego spotu reklamowego) pracuje się znacznie dłużej niż nad artykułem blogowym. Odpowiednie planowanie pracy i systematyczne realizowanie poszczególnych zamówień ułatwiają dotrzymywanie deadline’ów.

Komunikatywność

Dużą wartość ma otwartość na dialog z klientem. Bieżąca komunikacja i szczegółowe omawianie zagadnień w każdym momencie współpracy pozwalają uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Copywriter musi być przygotowany do wyjaśniania najważniejszych kwestii w prostych słowach – nie wszyscy są specjalistami od marketingu internetowego, SEO itp. Dobry kontakt umożliwia szybkie i sprawne wdrażanie ewentualnych poprawek, co jest szczególnie ważne przy zleceniach ASAP. Ponadto, dobrego twórcę treści cechuje wysoka kultura osobista i przyjmowanie wszelkich uwagi od klienta, który z jakichś powodów może oczekiwać modyfikacji dostarczonych treści.

Odpowiedzialność za słowo

Fakt współtworzenia wizerunku klienta sprawia, że każda treść musi być dokładnie sprawdzona, przemyślana i odpowiednio dobrana. Autor musi być odpowiedzialny za to, co pisze. Nigdy nie można liczyć na to, że niewłaściwe czy nieudane treści z czasem znikną w czeluściach internetu. One zawsze zostawiają po sobie ślad.

Warto też zaznaczyć, że copywriting w dużej mierze opiera się na współpracy. Jeśli autor tekstu ma rzeczywiście w najlepszy sposób przekazać ideę zleceniodawcy, musi pozostawać z nim w stałym kontakcie. Pomimo wieloletniego doświadczenia w branży, nadal nie nauczyłem się czytać w myślach. Brak komunikacji prowadzi do nieporozumień. Treści mają spełniać oczekiwania zleceniodawcy, a także jego odbiorców. W obu tych przypadkach większą wiedzę ma właśnie on.

Copywriter jest specjalistą od pisania – specjalistą w danej branży zawsze pozostaje klient. Z tego względu towarzyszę mu na każdym etapie tworzenia treści. Zaczynamy od dokładnego omówienia zlecenia, a następnie tworzymy plan jego realizacji. W międzyczasie na bieżąco kontaktujemy się ze sobą, np. dopytuję o niejasne kwestie, weryfikuję informacje, a także podsyłam dotychczas przygotowane treści czekając na komentarze i ewentualne poprawki. Tylko w ten sposób możemy pracować efektywnie.

treści na stronę

Kiedy inwestować w copywriting?

Copywriting to część układanki, która składa się na sukces firmy. Potrzebny jest dobry pomysł poparty wartościowymi treściami, a następnie prawidłowo przeprowadzona kampania promocyjna. Niewątpliwie solidna treść stanowi bazę wyjściową dla dalszych działań marketingowych, dlatego copywriting jest dobrą inwestycją, która przynosi zamierzone efekty.

Profesjonalizm i pasja tworzenia wartościowych treści gwarantuje, że korzystając z usług specjalisty otrzymasz dokładnie to, czego oczekiwałeś. Każda branża wymaga indywidualnego podejścia oraz solidnego researchu. Copywriter weryfikuje znalezione dane, na bieżąco konsultuje wszelkie wątpliwości, a także prezentuje postępy prac i wprowadza niezbędne zmiany. Dzięki temu można mieć pewność, że efekt końcowy spełni wszystkie oczekiwania.

Współpracując ze specjalistą zyskujesz gwarancję, że stworzona treść będzie merytoryczna, unikalna oraz przyjazna w odbiorze, jak również poprawna pod względem gramatycznym, językowym i stylistycznym. Co ważne, copywriter może nie tylko stworzyć nowe teksty, ale również zredagować te, które już przygotowałeś sam lub ktoś z Twojego zespołu. Jest więc pomocny w różnych sytuacjach – dzięki niemu można zdobyć treści, które osiągną zamierzony efekt.

Copywriting a AI

W ostatnim roku rozgorzała dyskusja na temat wpływu AI na sytuację copywriterów na rynku. Nowoczesne narzędzia do generowania treści na podstawie wpisanego polecenia (tzw. prompt, czyli ang. podpowiedź) są w stanie w zaledwie kilka sekund przygotować tekst o określonej długości, stylu itp. Technologia ta dynamicznie się rozwija, przez co teksty tworzone przez sztuczną inteligencję zaczynają być bardziej zbliżone do tych pisanych przez ludzi.

Wiele osób wieszczy upadek zawodu copywritera. Uznają, że nie ma po co korzystać z usług specjalistów, którzy są drożsi i pracują dłużej. W rzeczywistości to pozornie proste, tanie i szybkie rozwiązanie wcale nie gwarantuje optymalnych efektów.

Narzędzia AI stają się coraz lepsze, ale na razie mają jeszcze wiele mankamentów. Ich styl bywa sztuczny, encyklopedyczny. Często zdarza się, że zbierają nieprawidłowe dane, ponieważ nie są w stanie jeszcze ich odpowiednio weryfikować, a Internet jest pełen niepotwierdzonych informacji. Przy tym treści są zwykle wtórne, mało oryginalne – powstają przecież na podstawie innych tekstów.

Posłuchaj rozmowy z Mateuszem Chrobokiem: „ChatGPT zastąpi specjalistów?”

Możliwość wygenerowania potrzebnych treści za pomocą kilku kliknięć wydaje się kuszącym rozwiązaniem. Narzędzia tego typu trzeba jednak umieć odpowiednio obsługiwać. Wpisanie odpowiedniego promptu to połowa sukcesu. Do tego gotowe treści nierzadko trzeba odpowiednio zredagować, uzupełnić czy nawet zmodyfikować. Taka praca może ostatecznie zająć więcej czasu niż napisanie tekstu od nowa przez specjalistę.

Nie można też ignorować faktu, że status tekstów generowanych przez AI jest nadal dość niejasny pod względem SEO. Wiele wskazuje na to, że wkrótce algorytmy Google zaczną rozpoznawać treści stworzone przez sztuczną inteligencję i będą je oceniać niżej niż te przygotowane przez człowieka.

Korzystanie z usług copywritera to opcja dla osób, którym przede wszystkim zależy na jakości. Wszystko, co wartościowe wymaga czasu i zaangażowania. Piękno unikalnego tekstu napisanego przez człowieka jest niepowtarzalne. Maszyny są ogromnym ułatwieniem, ale nie powinny nas zastępować – bo wkrótce sami przestaniemy być ludźmi.

Więcej o tym zagadnieniu piszę w artykule: „Dlaczego nie korzystam z narzędzi do generowania treści?”.

Różnica między copywritingiem a content marketingiem

Skoro wyjaśniłem już, czym jest copywriting, powinienem jeszcze omówić, czym jest content marketing. Pojęcia te często są ze sobą mylone, tymczasem drugie jest zdecydowanie szerszym zagadnieniem.

W dużym uproszczeniu, content marketing to zbiór różnorodnych działań, które polegają na tworzeniu treści reklamowych przeznaczonych do publikacji w różnych kanałach komunikacyjnych. Obejmuje wiele różnych narzędzi i form, pomagających jak najlepiej trafić w oczekiwania klienta. Często wykracza poza tradycyjne metody marketingowe, by w sprytny, nienachalny sposób przekonać odbiorcę do konwersji.

Do działań wykonywanych w ramach content marketingu zalicza się m.in.:

  • pisanie artykułów publikowanych w serwisach zewnętrznych – pomaga dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększa widoczność i rozpoznawalność marki, sprzyja budowaniu wizerunku eksperta;
  • prowadzenie bloga filmowego – przyciąga potencjalnych klientów szukających konkretnych porad czy informacji, generuje większy ruch na stronie, zwiększa świadomość marki;
  • tworzenie infografik – przekazuje informacje w przystępny, atrakcyjny sposób, pomaga dotrzeć do określonego grona odbiorców, przykuwa uwagę i zapada w pamięć, pomaga się wyróżnić spośród konkurencji;
  • prowadzenie profili w social media – zwiększa wiarygodność i rozpoznawalność marki, buduje wizerunek firmy;
  • przygotowywanie e-booków – pozwala zaoferować klientom dodatkową wartość, która zachęca do zapoznania się z ofertą marki, wzbudza zaufanie oraz aktywuje tzw. zasadę wzajemności (odbiorca, który otrzymał coś za darmo jest bardziej skłonny do zrobienia czegoś na korzyść firmy, np. udostępnienia linku, zapisania się do newslettera);
  • tworzenie spotów reklamowych, nagrań na YouTube – pomaga dotrzeć do klientów z wybranej grupy odbiorców;
  • przygotowywanie podcastów – przyciąga uwagę potencjalnych klientów, buduje pozycję eksperta, zwiększa zaufanie wobec marki.

Copywriting jako element Content Marketingu

Copywriting stanowi niejako podstawę dla content marketingu. Copywriter przygotowuje wartościowe treści, zaś content manager zajmuje się jej dystrybucją, dostosowaniem do medium, a także przetwarzaniem i ewolucją (np. do formy infografiki czy nagrania wideo).

Najlepsze efekty daje połączenie obu podejść, co właśnie oferuję w mojej firmie. Tworzymy nie tylko teksty – tworzymy przekaz, który trafi do odpowiedniego odbiorcy, zostanie przez niego zauważony i zapamiętany, a także wywoła w nim określone emocje oraz zachęci do konkretnych działań.

Dla kogo jest copywriting?

Każdej firmie zależy na jak najlepszych wynikach sprzedażowych. Możesz je osiągnąć dzięki np. dobrej reklamie w internecie, ale ta musi opierać się na wiarygodnych informacjach i unikalnych treściach. Wówczas Twoja firma stajnie się lepiej widoczna, co oznacza, że dotrzesz do większej liczby potencjalnych odbiorców. W ten sposób zyskasz rozpoznawalność oraz nowych użytkowników twoich usług/produktów, co z kolei przełoży się na finanse firmy.

Posłuchaj rozmowy o pracy copywritera:

Wniosek nasuwa się sam: z usług copywritera powinni skorzystać wszyscy ci, którym zależy na poprawie kondycji swojego przedsięwzięcia.

O tym, jakie znaczene mają dobrze przygotowane treści, przekonało się już wielu przedsiębiorców stawiających na działania marketingowe w internecie. Po pomoc copywritera i content managera sięgają najczęściej przedstawiciele branży e-commerce, jak również właściciele stron usługowych, ponieważ handel w dużej mierze przeniósł się do Sieci. Sklepy internetowe mają coraz większą konkurencję, dlatego chcą być zauważone. Jeśli mają przetrwać na rynku, muszą zabiegać o każdego klienta. W zależności od wielkości zapotrzebowania, pomocne mogą okazać się agencja copywriterska lub/i agencja kreatywna.

W każdej dziedzinie oraz branży można znaleźć wykonawców i specjalistów. Jeśli stawia się na jakość, warto współpracować z najlepszymi. Słowa mają ogromną moc – zwróć się do kogoś, kto wie, jak ją wykorzystać. Potrzebujesz pomocy copywritera? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.

    Piotr Polok

    Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.