fbpx

Strategia content marketingowa – co powinno się w niej znaleźć?

Strategia content marketingowa - co powinno się w niej znaleźć

Działania content marketingowe muszą bazować na unikalnych i wysokiej jakości treściach, bo to właśnie one są narzędziem umożliwiającym pozyskiwanie nowych klientów. Opracowanie treści reklamowych to tylko jeden z elementów większej układanki.

Potrzebna jest cała strategia, czyli precyzyjny plan tego jakie materiały i gdzie zostaną opublikowane oraz analiza uzyskanych rezultatów. Efektywność kampanii content marketingowej zależy od kilku składowych, o których dokładnie opowiem w poniższym artykule.

Content marketing, czyli co

Zacznijmy od przypomnienia czym jest content marketing. To strategia marketingowa oparta na realnych i wartościowych treściach, w bezpośredni sposób trafiających do odbiorcy, wzbudzających ich zainteresowanie i nakłaniających do zakupu. Treści te są odpowiedzią na potrzeby klienta, dostarczają podstawowych informacji o ofercie, są źródłem inspiracji i rozwiewają wątpliwości. Budują relacje z odbiorcą oparte na zaufaniu i zaangażowaniu w działania marki. Coraz więcej przedsiębiorstw rozumie potrzebę wdrażania strategii content marketingowej, by z powodzeniem realizować cele sprzedażowe, zyskując grono oddanych klientów.

Strategia content marketingowa musi być ukierunkowana na określone cele. Prowadzenie kampanii jest kilkuetapowym procesem, który musi przebiegać według skrupulatnie opracowanego planu. Absolutnymi must have udanej kampanii content marketingowej są takie elementy jak cele, persony, analiza sytuacji wyjściowej, KPI i analityka oraz dystrybucja.

Zapytaj o ofertę

Cele kampanii marketingowej

Na początek zastanów się co chcesz osiągnąć, jaki jest twój cel i dlaczego to robisz. Miej zawsze z tyłu głowy to do czego dążysz. Oszacuj przedział czasowy, w którym chciałbyś wypracować zamierzone rezultaty. Stawiaj sobie ambitne, ale również możliwe do osiągnięcia cele. Pamiętaj, ze muszą być one konkretne i mierzalne. Twoim celem może być zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie liczby konwersji, zapisów na newsletter czy wypełnień formularzy.

Co ważne, cele kampanii marketingowej muszą wpisywać się w ogólnie przyjętą przez firmę strategię działania i być spójne z kierunkiem jej rozwoju. Strategia contentowa powinna być wsparciem dla planów biznesowych.

Persony kampanii marketingowej

Kreując strategię content marketingową trzeba jasno sprecyzować odbiorców, do której ma ona trafiać, a więc stworzyć personę, czyli profil osoby należącej do naszej grupy docelowej. Na profil składają się szczegółowe informacje takie jak miejsce zamieszkania, wiek, płeć, miejsce pracy, zajmowane stanowisko, wysokość pensji, zainteresowania. Ponadto zastanów się za co odbiorcy lubią twoją markę, a co im przeszkadza, czym kierują się przy robieniu zakupów, a czego jeszcze chcieliby się dowiedzieć. Im dokładniej poznasz swojego klienta tym łatwiej uda ci się do niego dotrzeć.

Tylko skąd wziąć te wszystkie dane? Pomocne w uzyskaniu takiej wiedzy są systemy tj. Google Analytics, który dostarczy nam informacji kim są użytkownicy odwiedzający naszą stronę internetową. Profil odbiorcy w kanałach social media określą narzędzia analityczne Facebooka, Twittera czy Linkedina.

Analiza sytuacji wyjściowej

Strategia działań marketingowych musi opierać się na rzetelnej analizie tego co mamy w obecnej sytuacji. Zweryfikuj własne zasoby w postaci opublikowanych już treści. Tu należy wziąć na warsztat szczególnie te, które cieszyły się największą popularnością i wygenerowały najwięcej działań. Warto popracować na nich rozbudowując je o dodatkowe treści.  Analiza naszej sytuacji wyjściowej to także ludzie, którymi zarządzamy oraz budżet przewidziany na działania marketingowe.

Mając już obraz własnego położenia trzeba przyjrzeć się także naszej konkurencji. Zobaczyć czym żyje rynek, co oferuje klientom, czym budzi największe zainteresowanie, do jakiej grupy docelowej kieruje swoje działania, jakiego rodzaju treści kreuje. W rozgryzieniu strategii konkurencji pomogą nam narzędzia tj. Senuto, Semstorm czy Ahrefs. Widząc własne położenie na tle innych firm łatwo dojść do wniosku czego oczekuje branża, a więc nad jakimi treściami warto jeszcze popracować, co można ulepszyć lub co nowego wprowadzić.

KPI i analityka

KPI czyli key performance indicators to mierniki skuteczności działań content marketingowych. To niezwykle ważny element, który pokazuje efektywność prowadzonej kampanii. Na skuteczność składają się interakcje z contentem, liczba odsłon i unikalnych użytkowników. Im większa cyfra tym większa skuteczność. Ale obok mierników ilościowych równie ważne są jakościowe, czyli czas jaki odbiorca spędza na stronie, liczba kliknięć lub odtworzeń czy scroll depth.

Dystrybucja

Ostatnim etapem jest stworzenie szczegółowego planu działania, w którym trzeba określić jak często publikować będziemy nasze treści. Trzymaj się zaplanowanych ram czasowych, zachowaj systematyczność. Staraj się opracować tzw. silosy tematyczne, czyli duże objętościowo materiały. Publikuj jednocześnie treści bardziej szczegółowe, które oscylują wokół danego tematu.

Zastosuj różne formaty, zamieszczaj zarówno artykuły eksperckie, jak i atrakcyjne dla oka infografiki czy materiały video. Nic nie stoi na przeszkodzie by tą samą treść zaprezentować w różnych formatach. Zastanów się jakimi kanałami dystrybucji będziesz chciał rozpropagować swoje treści. Czy będzie to strona www, media społecznościowe, tradycyjne media czy skorzystasz z pomocy influencerów. Dobierając format treści i miejsce ich publikacji koniecznie weź pod uwagę segment odbiorców, na którym ci zależy.

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu treści? Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń 503 770 447.




Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych w celach realizacji zgłoszenia. Administratorem Twoich danych osobowych jest PIOTR POLOK, ul. Fojkisa 3c/19, 41-103 Siemianowice Śląskie, NIP: 6431739397. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie dotyczące usług oferowanych przez naszą firmę.

Zagłosuj
[Ocena całkowita: 0 Średnia: 0]

Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.

Brak komentarzy
Zostaw komentarz