fbpx Skip to main content

Korzystając z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych natkniemy się na słowa wpisywane z błędami ortograficznymi oraz na te wpisywane fonetycznie. Dlaczego dochodzi do takich sytuacji i jak wykorzystać je planując kampanię marketingową? Temat jest na tyle rozległy, że poświęciliśmy mu odcinek podcastu oraz artykuł na blogu.

Słowa kluczowe z błędem wpisywane w okno wyszukiwarki

Niektóre słowa kluczowe z błędami wpisywane w okno wyszukiwarki traktowane są przez Google jako poprawne. Nie zawsze tak jest, dlatego można powiedzieć, że wiele zależy od konkretnego słowa. Przykładem jest słowo „kład” wpisane fonetycznie. W tej sytuacji wyszukiwarka nie zwróci nie zapyta czy chodziło o słowo „quad”. Podobnie jest ze słowem „dżakuzi”, gdzie nie otrzymamy informacji, że dobrze byłoby wpisać „jacuzii”.

Inaczej ma się to w przypadku słowa „salon Porsze”. Wtedy Google zapyta czy nie chodziło o „salon Porsze”, ale jednocześnie pozostawia opcję do wyboru. Więcej przykładów słów kluczowych wpisywanych z błędem przez internautów przedstawiliśmy w dwudziestym siódmym odcinku podcastu o reklamie w internecie. Gościem był Sebastian Heymann – head of SEO w agencji Eactive.

Być poprawnym czy zrozumiałym?

Mówić poprawnie czy zrozumiale? To pytanie można sobie zadać na etapie przygotowywania struktury artykułu, a nawet już przy wyszukiwaniu słów kluczowych. Ogarnięty copywriter lub content manager zaproponuje rozwiązanie, które będzie zawierać oba słowa – te poprawne, jak i zrozumiałe. A jaka jest różnica?

Posłużę się przykładem popularnego kataru (zrozumiałe) oraz nieżytu nosa (poprawne). Zarówno słowo katar, jak i nieżyt nosa oznaczają to samo. Jednak pierwsze z nich to słowo używane potocznie przez ludzi niezwiązanych z branżą medyczną. W aptece i internecie zapytamy o leki na katar. Drugie ze słów to żargon funkcjonujący wśród lekarzy i ludzi z tego środowiska. Moim zdaniem dobrze zastosować oba słowa, a o sposobach mówimy w podcaście oraz poniższej prezentacji, którą miałem okazję przygotować występując na webinarze SEMrush.

Zjawisko wpisywania przez internautów wpisywania słów tak zwanym językiem potocznym zamiast branżowym to dzisiaj, a może i od dawna i coraz częściej norma. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat błędnie wpisywanych słów kluczowych to zapraszam też na blog Redelement.pl, gdzie znajduje się artykuł Dlaczego warto reklamować się na błędnie wpisywane słowa kluczowe? Mówię o tym również w poniższym video.

Piotr Polok

Od 2012 roku aktywnie prowadzę działania związane z tworzeniem treści i reklamą w internecie. Współpracuję z firmami i klientami indywidualnymi, przede wszystkim działającymi w e-commerce oraz usługach.