Najczęściej po pomoc specjalisty SEO klienci zwracają się w momencie uruchomienia swojej nowej strony internetowej, gdy orientują się, że sama strona to za mało i należy pozyskać nią ruch użytkowników. Czy jest to dobry moment, aby zacząć współpracę z agencją SEO lub pozycjonerem? Dobry, bo lepiej późno niż wcale :), jednak wielu nerwów i kosztów można sobie zaoszczędzić, konsultując wcześniej projekt naszej strony.Dlaczego warto skorzystać z wiedzy eksperta SEO już na wstępnym etapie projektowania strony, czy też całego swojego biznesu internetowego?
Analiza konkurencji w Twojej branży
Podstawową kwestią, którą powinniście przeanalizować z wybranym specjalistą są obecne w sieci serwisy konkurencji działającej w wybranej przez Was branży. Istotna będzie tu popularność poszczególnych stron – zarówno pod kątem określenia potrzeb względem działań off-site w ramach pozycjonowania, jak i określenie rodzajów/typów stron, które zapewniają konkurencji widoczność.
Konsultacje dotyczące struktury strony
Jeżeli już wiecie jakie stron zapewniają widoczność w wyszukiwarce domenom konkurencji, warto przeanalizować całą strukturę tych serwisów, sprawdzić ich mocne i słabe punkty. To razem z doświadczeniem pozycjonera, powinno pozwolić na zbudowanie zalecanej struktury dla Waszego nowego serwisu. Już w tym momencie zapewniacie sobie oszczędności z tytułu późniejszej konieczności dostosowywania utworzonego wcześniej serwisu do zaleceń eksperta SEO.
Dlaczego optymalna struktura serwisu jest istotna?
- wyszukiwarka Google dostosowuje rodzaje wyświetlanych wyników do intencji, którą przewiduje dla danego słowa kluczowego, jeżeli źle zaplanujecie serwis, a słowa kluczowe kategorii przypiszecie wpisom blogowym lub produktom, możecie uniemożliwić sobie osiągnięcie dobrej widoczności;
- właściwa struktura pozwala sprawnie poruszać się po witrynie Waszym przyszłym użytkownikom/klientom, dlatego warto zadbać o to, by była czytelna, prosta i intuicyjna;
- po Waszej stronie poruszać będą się również roboty wyszukiwarki, jeżeli im to ułatwicie, szybciej przeskanują i zaindeksuje Wasze podstrony.
Konsultacje dotyczące poszczególnych rodzajów podstron
Wstępna struktura serwisu jest już gotowa? To jeszcze nie powinien być koniec Waszych konsultacji – jeżeli wiemy, jakie rodzaje stron będą występować w naszym serwisie, to dla każdego z nich powinniśmy ustalić niezbędne elementy ich budowy i ich wstępne wartości. Dopracowanie samego rozmieszczenia tych elementów może być skonsultowane na etapie projektowania makiet dla wspomnianych typów witryny.
Konsultacje dotyczące podstawowych ustawień dostępności stron
Mając na uwadze sprawne poruszanie się po stronie botów, musimy pamiętać, że w niektórych przypadkach nie powinny one mieć dostępu do wybranych sekcji serwisu. Zwykle są to strony: ubogie w unikalną treść, powtarzające (duplikujące) treść z innych podstron lub zamknięte sekcje serwisu dostępne po zalogowaniu. Razem z konsultantem SEO, ustalicie czy ten problem będzie dotyczył Waszej witryny i w jaki sposób ograniczyć ich dostępność dla robotów.
Konsultacje dotyczące procesu wdrażania lub migracji strony
W przypadku, gdy rozważamy nową wersję witryny dla już istniejącego w sieci serwisu, oprócz kwestii poruszonych w poprzednich akapitach, warto skonsultować sam proces wdrażania nowej strony. Pozycjoner powinien doradzić, o co należy zadbać przed migracją i w jaki sposób ją przeprowadzić, aby uniknąć negatywnych skutków.
Co przykładowo może pójść nie tak?
- zmianie może ulec wersja podstawowego adresu strony głównej (np. z https:// na https://www.),
- adresy podstron ze starego serwisu mogą nie zostać odpowiednio (lub wcale) przekierowane na ich nowe odpowiedniki,
- kluczowe elementy stron jak tytuł, treść, nagłówki, lub całe podstrony mogą nie zostać przeniesione na nowe serwis,
- przy jednoczesnej zmianie serwera – deweloperzy mogą zapomnieć o przeniesieniu certyfikatu SSL.
To tylko kilka przykładów niechcianych wydarzeń, które mogą doprowadzić do spadków widoczności Waszego serwisu.
Podsumowując, konsultacje i bycie „w stałym kontakcie” ze specjalistą SEO pozwoli Wam uniknąć błędów w budowie struktury serwisu i poszczególnych jego stron – dzięki temu deweloper tworzący witrynę nie będzie musiał „dwa razy robić tego samego” lub całkowicie zmieniać wdrożeń, na które poświęcił sporo czasu. Konsultacje pomogą również przy prawidłowym przeprowadzeniu migracji silnika/szablonu już istniejącej strony, dzięki czemu utrzymacie stabilną widoczność, ograniczycie jej straty do minimum lub zmaksymalizujecie potencjalne wzrosty.
Autor: Jakub Zeid – Senior SEO Specialist w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad 4 lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Swoją wiedzą chętnie dzieli się podczas szkoleń, warsztatów i na własnym blogu o SEO.