Skip to main content

Najczęściej po pomoc specjalisty SEO klienci zwracają się w momencie uruchomienia swojej nowej strony internetowej, gdy orientują się, że sama strona to za mało i należy pozyskać nią ruch użytkowników. Czy jest to dobry moment, aby zacząć współpracę z agencją SEO lub pozycjonerem? Dobry, bo lepiej późno niż wcale :), jednak wielu nerwów i kosztów można sobie zaoszczędzić, konsultując wcześniej projekt naszej strony.Dlaczego warto skorzystać z wiedzy eksperta SEO już na wstępnym etapie projektowania strony, czy też całego swojego biznesu internetowego? 

Analiza konkurencji w Twojej branży 

Podstawową kwestią, którą powinniście przeanalizować z wybranym specjalistą są obecne w sieci serwisy konkurencji działającej w wybranej przez Was branży. Istotna będzie tu popularność poszczególnych stron – zarówno pod kątem określenia potrzeb względem działań off-site w ramach pozycjonowania, jak i określenie rodzajów/typów stron, które zapewniają konkurencji widoczność.

Konsultacje dotyczące struktury strony

Jeżeli już wiecie jakie stron zapewniają widoczność w wyszukiwarce domenom konkurencji, warto przeanalizować całą strukturę tych serwisów, sprawdzić ich mocne i słabe punkty. To razem z doświadczeniem pozycjonera, powinno pozwolić na zbudowanie zalecanej struktury dla Waszego nowego serwisu. Już w tym momencie zapewniacie sobie oszczędności z tytułu późniejszej konieczności dostosowywania utworzonego wcześniej serwisu do zaleceń eksperta SEO.

Dlaczego optymalna struktura serwisu jest istotna? 

  • wyszukiwarka Google dostosowuje rodzaje wyświetlanych wyników do intencji, którą przewiduje dla danego słowa kluczowego, jeżeli źle zaplanujecie serwis, a słowa kluczowe kategorii przypiszecie wpisom blogowym lub produktom, możecie uniemożliwić sobie osiągnięcie dobrej widoczności;
  • właściwa struktura pozwala sprawnie poruszać się po witrynie Waszym przyszłym użytkownikom/klientom, dlatego warto zadbać o to, by była czytelna, prosta i intuicyjna; 
  • po Waszej stronie poruszać będą się również roboty wyszukiwarki, jeżeli im to ułatwicie, szybciej przeskanują i zaindeksuje Wasze podstrony.

Konsultacje dotyczące poszczególnych rodzajów podstron

Wstępna struktura serwisu jest już gotowa? To jeszcze nie powinien być koniec Waszych konsultacji – jeżeli wiemy, jakie rodzaje stron będą występować w naszym serwisie, to dla każdego z nich powinniśmy ustalić niezbędne elementy ich budowy i ich wstępne wartości. Dopracowanie samego rozmieszczenia tych elementów może być skonsultowane na etapie projektowania makiet dla wspomnianych typów witryny.

Posłuchaj podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”:

Konsultacje dotyczące podstawowych ustawień dostępności stron

Mając na uwadze sprawne poruszanie się po stronie botów, musimy pamiętać, że w niektórych przypadkach nie powinny one mieć dostępu do wybranych sekcji serwisu. Zwykle są to strony: ubogie w unikalną treść, powtarzające (duplikujące) treść z innych podstron lub zamknięte sekcje serwisu dostępne po zalogowaniu. Razem z konsultantem SEO, ustalicie czy ten problem będzie dotyczył Waszej witryny i w jaki sposób ograniczyć ich dostępność dla robotów.

Konsultacje dotyczące procesu wdrażania lub migracji strony

W przypadku, gdy rozważamy nową wersję witryny dla już istniejącego w sieci serwisu, oprócz kwestii poruszonych w poprzednich akapitach, warto skonsultować sam proces wdrażania nowej strony. Pozycjoner powinien doradzić, o co należy zadbać przed migracją i w jaki sposób ją przeprowadzić, aby uniknąć negatywnych skutków.


Co przykładowo może pójść nie tak?

  • zmianie może ulec wersja podstawowego adresu strony głównej (np. z https:// na https://www.),
  • adresy podstron ze starego serwisu mogą nie zostać odpowiednio (lub wcale) przekierowane na ich nowe odpowiedniki,
  • kluczowe elementy stron jak tytuł, treść, nagłówki, lub całe podstrony mogą nie zostać przeniesione na nowe serwis,
  • przy jednoczesnej zmianie serwera – deweloperzy mogą zapomnieć o przeniesieniu certyfikatu SSL.

To tylko kilka przykładów niechcianych wydarzeń, które mogą doprowadzić do spadków widoczności Waszego serwisu.

Podsumowując, konsultacje i bycie „w stałym kontakcie” ze specjalistą SEO pozwoli Wam uniknąć błędów w budowie struktury serwisu i poszczególnych jego stron – dzięki temu deweloper tworzący witrynę nie będzie musiał „dwa razy robić tego samego” lub całkowicie zmieniać wdrożeń, na które poświęcił sporo czasu. Konsultacje pomogą również przy prawidłowym przeprowadzeniu migracji silnika/szablonu już istniejącej strony, dzięki czemu utrzymacie stabilną widoczność, ograniczycie jej straty do minimum lub zmaksymalizujecie potencjalne wzrosty.

 

Jakub Zeid

Autor: Jakub Zeid – Senior SEO Specialist w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad 4 lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Swoją wiedzą chętnie dzieli się podczas szkoleń, warsztatów i na własnym blogu o SEO.

Jakub Zeid